0 420 visningar

5 svar

taggsvamp

birgitta

11 sep 2009 kl. 18:35

kan man torka taggsvamp

0

Peter, Linköping

11 sep 2009 kl. 19:00

Det sägs att det inte går, men det sade man om kantarellerna också, och det går bra (med viss smakförändring). Test pågår!

0

nyfiken

11 sep 2009 kl. 19:04

Vad ska du ha den till då?

0

Peter, Linköping

11 sep 2009 kl. 19:07

Lägga upp ett stort förråd, vältra mig i den som Joakim von Anka och känna mig rik, förstås!

Kantareller blir riktigt koncentrerade i smaken som torkade, nästan bittra. Men om man är varsam och späder ut med annan, färsk svamp är de riktigt användbara. Jag tänker mig att det är samma sak med taggsvampen. Vi får se när jag hunnit utvärdera min torkade taggsvamp.

0

Patrik i Enköping

11 sep 2009 kl. 21:36

Jag har torkat taggsvamp, både blek och rödgul, och det har gått ganska bra.
Någon beska som vissa hävdar skall uppstå har jag inte märkt.
Däremot blir den lite tråkig i konsistensen - den verkar som inte ta upp vätskan vid blötläggning igen.

M h t detta använder jag den endast finhackad i såser etc, inte som stekt svamp som tillbehör.
Förvälld och infryst får den nästan samma karaktär som den färska.
Taggisens stora fördel är ju att den är rätt stor och att man kan få rejäla köttiga bitar - det får man ju aldrig med torkad svamp.

Att torka skall nog bara ses som en nödutgång.

Lycka till i alla fall!

0

Birgitta

11 sep 2009 kl. 22:04

Skall naturligtvis äta den

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone