Har fått höra att man kan åldersbestämma svampar (mycel) utifrån hur stora häxringar är. Har hittat flera violgubbelokaler här i min “trollskog” och den största violgubberingen är 12,5 meter i diameter, hur gammalt kan beståndet vara?
Jag tror att man inte har kunskap om det i Sverige,mer än att man kan säga att desto större ringen är ju mer äldre är mycelet!
Jag har studerat mycel i ett antal år på ramariorna,varje år kommer inte alla fruktkroppar upp och då vildar de ett år kanske inte en ring,sedan finns det alltid hinder ivägen stora stenar,rotvältor m.m.
På en av ramaria platserna där R.pallida växer har mycelet valt att klättra upp på en stor sten med påföljd att det sitter fruktkroppar uppe på stenen och även i mitten har det börjat komma fruktkroppar för det är väldigt bergigt och trångt där den växer!Ibland kan man också se dubbla häxringar!
Jag tror också att olika svampars mycel växer olika snabbt.
Med värmekamera kan man väl se mycelet,tror jag.
Världens största svamp finns i norra Amerika och är en släkting till vår honungsskivling. Forskare har beräknat att den ska vara hundra ton tung och täcker en yta stor som 30 fotbollsplaner och är minst 1 500 år gammal.
Det finns ett faktablad som heter Åtgärdsprogram för Violgubbe i det faktabladet finns det nämnt följesvampar som ofta trivs tillsammans med violgubbe vissa kan vara mer sällsynta arter.
http://www.naturvardsverket.se/Documents/publikationer/620-5638-7.pdf;%20
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.