0 409 visningar

9 svar

om att äta flugsvamp eller inte

Draken

11 sep 2009 kl. 22:56

jag skulle tycka det vore roligt att veta om ni här vågar äta rodnande flugsvamp, det ska ju vara gott men är det inte bara riktigt svampkunniga som tar den risken? De kanske inte är så vanliga de där rodnande flugsvamparna så det ger sig?

0

INgvild

11 sep 2009 kl. 23:03

Rødnende fluesvamper er veldig vanlige. Og i år er det veldig mange. Jeg tycker de er veldig gode! Og lette å gjenkjenne. Men man bør plukke de sammen med svampkundiga de første gangene!
Dette ble veldig “svorsk”  ;-))

0

Draken

11 sep 2009 kl. 23:08

ja men det skulle nog vara lite pirrigt första gången att smaka, men finns det inte någon förväxlingssvamp eller är de kanske helt ofarliga istället?

0

Ingvild

11 sep 2009 kl. 23:08

Kjenner man rødnende flugsvamp, tar man ikke feil. Ingen andre flugsvamper som rødner som den.

0

Ingvild

11 sep 2009 kl. 23:13

Synes ikke du skal spise den uten å få den sjekket av en sakkyndig først. Jeg brukte et par år før jeg selv begynte å spise den!
Hm, prøvde å legge inn flere bilder, men de kom ikke med? Prøver igjen!

0

Draken

12 sep 2009 kl. 00:04

ja den er riktigt flott, men jag är lite feg så det kan ta flere år innan jag vågar prova på de vanliga matsvamparna innan jag känner mig riktigt säker, men den kommer helt säkert att studeras, tack

0

Helena i Lund

12 sep 2009 kl. 07:22

Jag har bidat tid i flera år Draken, och har ännu inte tagit steget full ut! Är saker på svampen tycker jag, men mentalt bär det fortfarande emot, hahaha! Många gånger har det åkt ner finfina ex i korgen, jag har suttit hemma och pillat, luktat, rensat, men fegat i sista minuten. Kanske nästa höst? ;)

0

Draken

12 sep 2009 kl. 08:25

Ja det kanske blir en rodnande någon gång i livet men tänkt att om jag nu kommer dit så ska det vara i betryggande sällskap, svampen blir nog inte att kalasa på i sin ensamhet, men lite nyfiken kan man ju vara, smaken kanske smakar som en man?

0

MariaW

12 sep 2009 kl. 08:42

För min del är det frågan om principer, även om rodnande flugsvamp skall vara ätlig så tillhör den flugsvamparna och sådana äter man inte. Finns mycket av flugsvamp i år, både bruna, röda och rodnande.

0

Helena i Lund

12 sep 2009 kl. 08:51

För mej är det nog inte en princip direkt, det finns ju andra svampar med närstående giftigheter… En nerärvd rädsla kanske, som ett skydd mot manniskans fortlevnad? ;)

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone