Tack för hjälpen Svampstaff!
Du ledde mig på rätt spår:)
Jag har läst och kollat bilder och har bara fått fler frågetecken i huvudet.
När jag äntligen hittade och jämförde med kollekt från förra året så borde årets fynd vara ditt förslag Rutig rottryffel (Scleroderma areolatum).
Förra årets fynd skulle kunna vara Knottrig rottryffel (Scleroderma verrucosum).
Bifogar bilder.
Vad tror du?
Någon annan som har någon synpunkt eller gissning också?
Kanske den sista är rutig rottryffel, men området tryfflar är inte helt lätt.
http://www.svampar.se/bildarkiv/SMT_2008_2_Scleroderma_www.pdf
Har en bild på rutig rottryffel, som är vanlig i våra trakter.
Den trodde jag först var knottrig rottryffel, men knottrig är relativt sällsynt i Sverige, så här sa Jeppson om mina rutiga:
“Svampen på bilden är inte Scleroderma verrucosum utan S. areolatum. Den senare kännetecknas av sina relativt små fruktkroppar, sitt ljusgula - halmgula peridium med små mer eller mindre regelbundna, täta mörka prickar. Svamparna på bilden har ett för S. areolatum mycket typiskt utseende. S. verrucosum är en större art som har större, oregelbundna plattade fjäll på peridiet. I mikroskopet ser man skillnader i sporstorlek: S. areolatum med stora sporer 9 - 11 µm, S. verrucosum med mindre sporer, mestadels kring 8 µm. S. areolatum är en art som förekommer relativt frekvent i lövskog (oftast under ek) i södra Sverige. S. verrucosum däremot är en mycket sällsynt art som endast förekommer i rika ädellövskogsmiljöer på kalk (Skåne, Öland, Gotland, Mälarrområdet i första hand). /M. Jeppson 29.8.2009
Tack för ditt svar Svampstaff!
Ursäkta att jag är sen med mitt svar men jag har inte varit inne på sidan på länge och hade glömt av att jag hade en tråd att titta till.
Det får nog bli ‘rutigt’ för hela slanten.
Jag blev bara fundersam eftersom fotens form och utveckling var så annorlunda på de båda fynden.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.