0 717 visningar

16 svar

Vilken murkla?

NadaL, Umeå

12 sep 2009 kl. 07:09

Vid Vindelälven på en stig(björk) mot tallhed, växer fem st. murklor.
Hittar inget som stämmer.
Foten är fårad som hos svart hattmurkla, men den sadelfomade hatten förvirrar.Murklan är 8cm lång och hatt är 3,5cm i diameter.
Hjälp!

0

Lena M

12 sep 2009 kl. 07:45

Ja du Nadal inte lätt ! Hatten påminner i uteende om biskopsmössans och foten svart hattmurkla, men jag tror på det senare.
Jag hittade ju vita kantareller igår så varför inte.

0

Lena M

13 sep 2009 kl. 09:15

Nada.
Har du blivit klok på vilken murkla du hittade ?

0

Verkligen intressant

Hans v E

13 sep 2009 kl. 18:51

Hoppas du får klarhet.

0

Irene A

13 sep 2009 kl. 20:06

Hattformen är muycket varierande på svart hattmurkla, den där sadelformen är inte ovanlig heller.

0

NadaL, Umeå

14 sep 2009 kl. 07:40

Kollade själv på nätet och det stämmer Irene.
I år har svart hattmurkla kommit med besked och man hittar dom både i gräsmattor och i skogen under björkar.Det var första gången för mig att se en sådan hattform.
Tackar för hjälpen.

0

Hans v E

14 sep 2009 kl. 15:28

Jamen den är ju brun!

0

Karl S

15 sep 2009 kl. 18:11

Jag försökte följa tråden men kan inte begripa vad som är problemet.  För mig ser den ut som en brun hattmurkla, Gyromitra infula.  Är det att foten är mörkbrun?  Det händer ibland — Hans v E får protestera om jag är ute & cyklar — och här är en bild av en sådan kollekt (mina ursäkter att den är lite lurvig).

0

klas jaederfeldt

15 sep 2009 kl. 20:31

ser du inte Karl att den har ribbor på foten

0

Karl S

15 sep 2009 kl. 21:22

Det har ju min med, fast grövre och färre.  Är det väsentligt?

0

Hans Myhre

15 sep 2009 kl. 21:34

Gyromitrea infula er Biskopsmøssa men det er ikke den du har foto av Karl S men den falske biskopsmøssan som har mer blåfarget fot. Den som det først ble spurt etter er nok svar hattmurkla slev om den ser brun ut…

0

NadaL, Umeå

15 sep 2009 kl. 21:38

Nej, tror inte att det är G. infula.
Tyvärr, bilden fick brun toning av någon anledning, kanske pga. att den är tagen inomhus under lampan,för murklan är svart.
Foten är fårad och är precis sådan jag är van att se hos svart hattmurkla.Det är hattformen som känndes konstigt för dom jag sett förr hade veckad hatt och den här murklan har inte det.

0

Hans Myhre

15 sep 2009 kl. 23:23

Nadal, les hva jeg skriver. Jeg er enig med deg at DIN murkla er svart hattmurkla. Det jeg kommenterte var derimot Karl S’ bilde som ikke er hva han tror, G. infula men dubbeltgjengeren, falsk biskopsmøssa.

0

Irene A

16 sep 2009 kl. 08:58

Det är lugnt Hans, jag tror att NadaL’s svar också var riktat till Karl..

0

NadaL, Umeå

16 sep 2009 kl. 12:13

Det stämmer så väl Irene.
Svarat till Karl och sedan inte kollat mera på forumet, Hans och jag förstår att din komentar är också riktad till Karl. :)

0

Hans Myhre

16 sep 2009 kl. 17:18

Misførståndet er klarat up.

0

Karl S

16 sep 2009 kl. 19:21

OK, tack för all experthjälp-  Ska korrigera namnet på min kollekt i databasen…  :≈)

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone