Jag tror att det här kan vara Cortinarius croceus, gulskivig kanelspindling, men vill gärna att någon som kan det här med spindlingar tittar på den. Har jag rätt, eller kan det vara något helt annat?
Den växte på en häll bland renlavar.
Din bild visar tydlig rödton på hatten, stämmer det i verkligheten eller är det en effekt av kvällsljus el dyl? Den visar också typisk tallmiljö, är det möjligt att det fanns sälg intill?
Om det fanns sälg och hatten är så här röd är det Cortinarius uliginosus, sumpspindling. Det röda på foten är i så fall rester av slöjan.
Om det är ren barrskog och hatten har dystrare brun ton är det C. bataillei. De röda/orange fläckarna vid fotbasen är typiska, men i så fall ett pigment i köttet.
Tack för svar. Det är inte lätt det här, jag hamnade i alla fall i rätt grupp (Dermocybe), får väl vara nöjd så långt.
Jag uppfattar själv inte färgen som röd, men jag förstår vad du menar. Det finns ett rödaktigt nät på foten som troligen är rester från slöjan och C. uliginosus verkar troligast. Det som bekymrar mig är miljön, svamparna växte ju så torrt. Det fanns inga träd direkt i närheten och jag minns inte vilka som stod en bit bort.
Vad är det som gör att det inte kan vara C. croceus?
Bifogar två nya bilder, på den ena ser man foten bättre.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.