Hej jag hittade dessa och har inte en aning om vad det är?
Är det någon som kan hjälpa?
Bild 1. En helt Purpu färgad(Lila) snygg färg? men har inte en aning om vad det är??
Bild 2 & 3, Foten ser ut som kantareller och skivlingarna men hatten ser mer ut som mandelpotatis?
Vet inte alls vad det är för något, men smakar illa gör den inte.
Bild 1 är ametistskivlig. Visst är den vacker!
Jag har helt nyligen lärt mig denna svamp. den har tydligen tidigare ansetts som en matsvamp men senare studier har visat att den ofta innehåller förhöjda värden av arsenik.
Bild 2 & 3 vet jag dock inte, den enda gissning jag har är äggvaxing. Men det är en gissning.
Ja, jag tar tillbaka mitt tidigare svar. Jag var nog lite för snabb att svara, då jag som sagt nyligen lärt mig att känna igen ametistskivlig (trodde jag iaf skäms lite). När jag tittar på bilden igen så ändrar jag mig. Men visst är detta en ametistskivlig?
Förlåt Magnus för att jag lägger mig i din tråd!
Ametistskivling
Bild 1 är som tidigare sagts violspindling.
Bild 2 & 3 visar någon typ av trattskivling. Kanske rödbrun trattskivling eller någon större närstående art. I vilket fall som helst är det bäst att inte använda den som matsvamp, då du förmodligen inte kommer att få dem korrekt artbestämda med de bilderna.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.