0 532 visningar

14 svar

Tuvskivlingar igen

gunhild Nordås

12 sep 2009 kl. 16:21

Nu hittar jag flera men det är nog samma sort. Vore bra att veta namnet av nån kunnig.

tuvskivling

0

gunhild Nordås

12 sep 2009 kl. 16:23

En till bild av den första gruppen.

0

Johan Nilsson - Tokyo

12 sep 2009 kl. 18:27

Ser mycket likt ut den Shimeji som gar att kopa i affarerna har. Har hort via bekanta i Sverige att ni mojligen har denna art darhemma.

0

Karl S

12 sep 2009 kl. 19:22

Jag skulle säga Lyophyllum decastes.

0

Lulebo

12 sep 2009 kl. 21:02

Kanske kan detta med tuvskivling bli ett liknande lyckligt slut som hittas i denna svamphistoria. Notera speciellt bedömningen man gjorde på 70-talet.

http://www.svd.se/kulturnoje/nyheter/artikel_3497589.svd

0

Hans v E

13 sep 2009 kl. 00:16

Det vanliga är att man kallar sådana svampar Lyophyllum decastes oavsett om de är mörka, mellanbruna, gråare eller ljusa. Vad det verkligen är verkar ingen veta.

0

Myko

13 sep 2009 kl. 07:14

Förhoppningsvis kan det komma att bringas lite klarhet i det hela framöver.

http://www.svampkonsulent.se/www/upl/files/shimeji_3233_125.pdf

0

Sofia H

13 sep 2009 kl. 14:46

Mycket uppfriskande att se en blåstjärna som erkänner att det finns stora luckor vad gäller artkunskaper, all heder åt dig Hans!

0

Luckor?

Karl S

13 sep 2009 kl. 15:23

Hade inte det framgått tidigare?  Vår kunskap om svampar är ytterst lappverksbetonad, t o m om man inskränker sig till svampar som kan ses med blotta ögat, vilket torde intressera flertalet.

Varje år upptäcks nya arter bland spindlingar, musseroner, hättingar m.m. och sydliga arter flyttar in i landet.  Det diskuteras hett bland mykologer om en viss variationsbredd omfattar 1, 2 eller 3 arter.  Nyligen delades en spindling upp i 7-8 arter beroende på värdträd. Etc…

Med DNA kan man visa och har många gånger visat att vad alla trodde var en art inom ett visst släkte i själva verket tillhör ett annat.  Man kan fortsätta ad nauseam…

Så mykologer bör och brukar inta en ödmjuk attityd till vad som verkligen är fakta.

0

Henrik Sundberg

14 sep 2009 kl. 17:27

Bra att debatten fortsätter! De som har läst min efterlysning här på forumet vet att jag skall göra ett litet försök att kasta något ljus över decasteskomplexet i allmänhet och shjimeji i synnerhet.
Så fortsätt att leta “decastesarter”!

0

gunhild Nordås

14 sep 2009 kl. 18:00

I dag har jag hittat fler, kan man äta dom? Senaste är nu att dom ska torkas hela eller halva är inte det svårt?

0

Ny i svampskogen

14 sep 2009 kl. 18:15

Dylika kunskapsinhämtningar borde väl glädja erfarna mykologer oerhört.

Jag som amatör ber att få sända en stilla applåd för en undersökning som kan bringa ljus just över matsvamp. Det är ju onekligen inte varje dag det händer.

0

Henrik Sundberg

14 sep 2009 kl. 18:27

Gunhild!
Om det inte går att torka hela eller halva så dela dem i så stora bitar som möjligt! Sedan kan du ju skicka hela svampen i skivat skick så får jag pussla lite ;)
Jag skulle i nuläget inte vilja rekommendera att äta dem. Först när vi vet lite mer om vad det verkligen är kanske vi kan våga oss på en smakbit!

0

Marie /Sundsvall

14 sep 2009 kl. 22:50

Fina bilder Gunhild!

0

Förhoppningsfull

16 sep 2009 kl. 15:16

Jag hittade denna länk som visar L. shimeji från Japan. Tycker definitivt dessa svampar mer liknar de Gunhild plockat än de bilder på mörk tuvskivling (L. decastes) jag hittar.

Detta är ju mycket spännande, tänk om vi får en helt “ny” spännande matsvamp i Sverige. Bästa svampnyheten på länge i så fall!

http://kinoko-ya.sakura.ne.jp/01eng/lyophyllum_shimeji03.htm

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone