0 1549 visningar

18 svar

Är det en kremla?

Peter

12 sep 2009 kl. 17:03

Vet någon vad det här är för svamp? Den har mild smak. Enligt alla kriterier bör det vara en kremla. Kan det stämma? ...i så fall vilken sort? ...och är den då ätlig?

Tack på förhand // Peter

Är det en kremla?

0

MariaW

12 sep 2009 kl. 17:06

Tycker mer det ser ut som en riska. Skär ett snitt i hatten på svampen och titta om det kommer fram växtsaft, färg?

0

Peter

12 sep 2009 kl. 18:35

Det kommer ingen växtsaft när man skär eller bryter den.

0

Peter, Linköping

12 sep 2009 kl. 18:41

Det ÄR en riska av något slag. Enligt vilka kriterier ÄR det en kremla?

0

Lill

12 sep 2009 kl. 18:46

Precis som riskorna är kremlorna spröda i köttet, men de har ingen saft.
Det är endast kremlorna man kan avgöra ätligheten på genom att smaka om de är milda.
Är inte säker på vilken riska du har hittat, men många riskor går att äta efter avkokning.
Hoppas någon stjärna kan berätta viken riska du hittat.

0

Peter

12 sep 2009 kl. 18:49

Kötter ät sprött, trådar sig inte, det kommer ingen vätska när man skär eller bryter.

Jag håller med om att det ser mer ut som en riska men om det inte kommer vätska är det då inte troligare att det är en kremla?

0

Lill

12 sep 2009 kl. 18:59

Den du har på bilden är en riska.
Om det inte kommer mjölk eller saft när du skär i skivorna så kanske den är för intorkad.
Det är definitivt ingen kremla.

0

Jan A, Uppsala

12 sep 2009 kl. 19:01

Lakritsriska tycker jag.

0

Peter, Linköping

12 sep 2009 kl. 19:02

Peter, du skulle lika gärna kunna hålla i en pluggskivling om du bara går på de kriterierna. Var är den vita foten (eventuellt med svagt rött inslag), de vita skivorna och den glatt färgade hatthuden, till exempel?

0

Lill

12 sep 2009 kl. 19:08

Undrar om det är småriska Lactarius theiogalus.
om du googlar bilder på det latinska namnet så kan du ju jämföra med dina.

0

MariaW

12 sep 2009 kl. 19:11

Gott att se att jag får stöd i antagandet att det var riska och inte kremla, i år är första året jag plockar dessa för matbruk.

0

Stefan hbg

12 sep 2009 kl. 19:42

Tror som Jan A att det är en Lakritsriska. Blöder en klar saft och ibland inte alls. Lukta på den, ska lukta anis fast jag tycker att den luktar mer åt curryhållet.

0

buffy

12 sep 2009 kl. 20:30

Lakritsriska tycker jag med det ser ut som, fast jag tycker att de brukar lukta väldigt gott av anis. Det finns ofta mkt av dem där det är fuktigt och sankt och mossigt. Det kan vara svårt att se mjölksaften eftersom den är som vatten.

0

Boman

12 sep 2009 kl. 20:34

Var är alla stjärnorna? Svampen på bilden är definitivt ingen kremla, utan en riska. Färgen på ditt foto göt det svårt att avgöra men lakrisriska verkar troligt.

0

Riska

Karl S

12 sep 2009 kl. 20:52

Jovisst är det en riska.  Om det är torrt ute kan saften utebli eller vara otydlig, särskilt om den är ofärgad.  Jag tror som Lill att det är småriska, Lactarius theiogalus, en av våra vanligaste.

Kremlor har inte nedlöpande skivor, och har normalt inte någon struktur på fotytan utan är mer eller mindre glatta.

0

Riska

Jan A, Uppsala

12 sep 2009 kl. 21:00

den är större, alls ingen småriska, tror jag.

0

Riska

Tony S

12 sep 2009 kl. 21:24

Håller 50 öre på lakritsriska.

0

Riska

Hans v E

13 sep 2009 kl. 00:12

Det är en gammal lakritsriska. Gamla lakritsriskor avger ingen vätska.

0

Tack för hjälpen

Peter

13 sep 2009 kl. 07:51

Tack för hjälpen! Nu har jag lärt mig en hel del om skillnaden mellan kremlor och riskor..

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone