0 434 visningar

13 svar

Vad ska bort?

gergils

13 sep 2009 kl. 12:32

Någon som kan se något på de här bilderna?

Artbestämning mussar o stubbsvamp

0

"JAS" Helsingborg

13 sep 2009 kl. 12:57

Det ända som jag är säker på att du kan behålla är de små kantarellerna den bleka taggsvampen och strävsoppen i övre delen av bilden. Resten vågar jag inte ha någon åsikt om.

0

Tanja i Gagnef

13 sep 2009 kl. 13:17

Jättesvårt att se, men jag såg i alla fall EN giftig svamp, Pluggskivling (se bilden). Kasta!

0

Jan A, Uppsala

13 sep 2009 kl. 13:22

Jag skulle slänga allt och plocka riktig svamp, inte sån som finns på konstiga bilder.

0

Karin Hedén

13 sep 2009 kl. 13:34

Behåll kantarellerna och kasta resten! Börja sedan om från början: Plocka bara en eller två stycken okända svampar och ta reda på vad det är när Du kommer hem. Kanske Du lär Dig 7-8 stycken nya under en säsong. Nästa säsong har Du glömt hälften och får upprepa proceduren…
Börja med soppar.
Lycka till!

0

Vad ska bort, del 2

gergils

13 sep 2009 kl. 13:38

Här eventuellt något lite bättre bilder på några av de luriga. Det är fyra sorter, men en finns bara i ett exemplar. Svart/grå på översidan, vita skivor. Den som har fallit sönder i hatten och flikat sig (längst ner på översta bilden och till vänster på den andra).

0

gergils

13 sep 2009 kl. 13:52

Till Karin, nej jag tänker inte kasta taggsvampen (upp till höger på översta bilden) varken den bleka eller den rödgula. Jag tänker inte heller kasta Karljohansvampen i övre högra hörnet, trots att korna hade vält omkull och ätit delar av hattarna, som det verkade. Nertill i mitten finns ung vårtig röksvamp som jag inte heller tänker kasta och till höger om den olika kremlor som är välsmakande och därför åker med i grytan. Upp till vänster ligger en stor champignon. Vad ni inte ser är att den gulnar betänkligt på ovansidan av hatten. Det och att den växer på ett ställe jag misstänker är gödslat med rötslam gör att jag nog avstår. I övre mittdelen av bilden: en lustig grön kremla där det färgade skinnet torkat och dragit ihop sig: ser inte klokt ut på bilden men snyggt. Till höger om den svavelgul slöjskivling (tror jag) och den tänkte jag väl också hoppa över.
Pluggskivlingen blir jag överraskad över, det ser så väldigt ut som en riska, men… Annars är det de tillagda bilderna i del 2 som fortsatt är frågetecken om ätlighet.

0

Tanja i Gagnef

13 sep 2009 kl. 14:12

Pluggskivlingen ser kanske ut som en riska i formen, men kläm med tummen lite på skivorna så ska du se att de blir kletiga och bruna - ett säkert tecken på en Pluggskivling!

0

Enelie, Linköping

13 sep 2009 kl. 14:33

Jag tycker att du har fått bra råd här redan från Karin och Jan.

0

Karin Hedén

13 sep 2009 kl. 14:38

Hej gergils!
Din fråga ställdes som om Du var helt nybörjare men där fanns ju fler som du var säker på! Det hade varit bättre om du från början sorterat ut några stycken som du ville få bestämda. Det har du gjort i del 2. Tyvärr kan jag inte se vad det är för svampar. Spindelskivling är troligt.
Karl Johansvampen i Din första fråga tycker jag ser misstänkt sjuk ut men bilden kanske bedrar.

0

gergils

13 sep 2009 kl. 20:44

Är den här besser wisser-mentaliteten – “Kasta allt och börja om från början” eller “Behåll kantarellerna och kasta resten” och sedan svansen som håller med – något som är karaktäristiskt för det här forat och drabbar nykomlingar generellt, eller är det bara jag som drabbats särskilt?

Kan inte se att jag frågade som om jag vore helt vilse i svampskogen eller på annat sätt flaggade upp som om jag behövde avfärdas som mindre vetande.

0

Enelie, Linköping

13 sep 2009 kl. 21:06

Ett litet tips om man vill vill ha hjälp med identifikation av svampar följer i länken nedan:

http://svampguiden.com/forum_visa.asp?inr=150776&view=tree&fnr=1

0

Lill

13 sep 2009 kl. 21:38

Förstår inte vars du får besser wisser ifrån!
Det enda jag ser är människor som försöker hjälpa till.
Efter att ha tittat på de första bilderna så trodde jag att du var nybörjare, men när du kan identifiera så många svampar så antar jag att du plockat svamp förut.
Tyvärr så kan jag inte påstå att jag skulle äta så många av svamparna på dina bilder. De flesta är antingen inte matsvamp eller har gått ur datum, men taggisarna och kantarellerna går väl ta reda på.
Lycka till med det fortsatta svampletandet!

0

Michael Krikorev

14 sep 2009 kl. 12:11

Det finns någon spindelskivling och möjligen några gamla (och angripna?) honungsskivlingar på bildserie nr. 2. Ingen i den serien är några matsvampar.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone