Skräckpropaganda är nog inge bra här.
Man kan inte hamna i en psykos man aldrig kommer ur, varken av den där svampen eller av andra droger. Och till skillnad från många narkotikaklassade preparat finns inte någon egentlig beroendepotential för toppslätskivling eller andra psykedeliska droger. Den stora risken ligger i felaktig tillagning och sammanväxling med andra svampar, så att man sabbar njurarna snarare än uppnår önskad effekt.
Mitt förslag är: Hetsa inte upp dig för det där i förhållande till din son. Det skulle bara skada hans förtroende för dig. Om han nu experimenterar med det där så är det ingen katastrof. Det som däremot är katastrof är att du gått in på hans rum och snokat, det kan ge en ung människa men för livet (misstänksamhet, brist på tillit, försämrad fölräldrarelation, ökad känsla av utanförskap och fientlighet mot omvärlden) vilket däremot inte svamparna kan.
Vill du diskutera detta mer kan du maila mig privat: gergils@hkpsykiatri.se
/Christian G
DET ÄR INTE TOPPSLÄTSKIVLING!! Se till att han INTE äter dessa, nästa gång snoka inte på hans rum och erbjud dig själv att plocka toppisar med honom, så länge han är över 18. Man kan inte falla in i en psykos som inte tar slut, tar man toppisar i rätt sälskap så får man lära sig en hel del om sig själv, livet och andra.
Tror de redan har ätit dom.
Får hoppas det går bra och att de lärt sig en läxa.
Tror inte det är mamman som skrivit. Det skrev dom nu bara för att få svar. Dumma jag gick ju på det från början.
Litar på Irene att det inte är Toppslätskivling. Får bara hoppas det inte är något dödligt giftigt.
Ja, ja ni ungdommar får ha lycka till. Hoppas det går bra och att ni hittar på vettigare saker i framtiden att roa er med. Svampar ska man vara väldigt försiktig med. Vissa svampar innehåller cellskadande gifter som man dör av om man inte kommer under vård i tid.
Om ni har läst tidningaran så har det varit flera tillbud i höst. Både i Sverige, Norge och Finnland som det stått om i tidningarna.
Christian G!
Om jag tolkar din e-post adress rätt så antar jag att du jobbar inom psykriatrin?
Menar du på fullt allvar att det inte finns människor som hamnar i psykoser av droger?
Då har då jag blivit helt felinformerad tidigare.
Lill,
Christian Gergils är en välkänd lobbyist som stridit hårt för att få droger legaliserade. Det han skriver är inte nödvändigtvis sant. Ungefär som när tobaksbranschen gör “vetenskapliga undersökningar” som bevisar att tobaksrökning inte orsakar cancer.
Bara synd att droger ska avhandlas på ett forum som handlar om svamp.
Skulle just svara när jag såg att Irene redan svarat samma sak. Nej det ser inte ut som toppslätskivlingar, Psilocybe semilanceata, vars hattar har typisk mössform. Det är snarare någon Panæolus (brokskivling), det finns en del hallucinogena arter där också.
Färgerna på bilden är lite si och så, men jag tycker mig skönja en blåton på nedre delen av några av fötterna. Detta är ett tecken på psilocybin, den aktiva substansen.
Bättre att ungdomarna får hjälp här än att de börjar lyssna på sånt här! https://www.flashback.info/showthread.php?t=15773
För er som inte orkar läsa tråden jag länkar till så består den av olyckliga sammanträffanden vilka leder till att ungdomarna tror att vit flugsvamp är relativt ofarlig.
De personliga uppfattningar vi har om droger kan vi ju lämna utanför detta forum tycker jag.
Då ska vi reda ut begreppen…
(våldta småflickor) är att jämföras med grov våldtäkt, ger i normalfallet fängelse från 4 år och uppåt..
(Narkotikainnehav) vilket innehav av narkotikaklassade svampar är, ger i normalfallet, om man inte kan bevisa överlåtelse, böter…det är en jä-la skillnad, (bara för kännedom)
Jo så är det Irene A….vi får hoppas det!
Men om vi vuxna bara säger nej nej nej och att saker och ting är farliga så kommer det at skapa misstänksamhet mot vuxna samt fara för liv och hälsa. Allt blir så onyanserat och jättefarligt som sedan visar sig fel (förhoppningsvis) när de väl testar.
Svamp likt LSD är inga beoendeframkallande droger men likväl droger, och alla droger har vi “kastat” i samma säck. Barnet tänker att om svamp är en drog likt heroin så är ju säkert inte heroin heller särskilt farligt (famous last words). Provar barnet däremot heroin eller kokain så anser jag iaf att risken mång mång mångdubblas att det livet inte går att rädda!
Ja det är intressant att alla pratar om detta. kan ju vara farligt om ingen svarar vad det är? om nån svarar att nånting inte är toppsätsskivling sedan får personen i från reda på att det är det och då kan han äta sina svampar, och nästa gång sedan kanske han inte orkar hålla på att fråga vissa här för ni svarar inte ärligt så han stoppar i sig dom iaf. sen dör han pga av det. det är hans fel men nån hade kunnat hejda han. lite svår förklarat men jag vet vad jag snackar om
Dr Majk har en poäng tycker jag!
Helt nyktert handlar det ju om att identifiera några svampar på ett foto, nu vet vi att det inte är arten toppslätskivling. Därmed borde inlägget vara slutventilerat.
tYvärr så var det inte så speciellt smart av “anonyma Marie” att larva sig med hopdiktade stories om “föräldraskap”.
Borde väl ha lagt ut bilden utan anonymitet eller kringtjafs och frågat:
Jag har hittat dessa svampar, vilken sort av svamp är det?
så mycket enkare och tråden hade inte blivit lång…
Har inte hittat nån i mellan sverige, vänta tills medltempen ligger under 15grader. då hittar du garanterat topparna! och plocka ändast dom som har en nästan spetsig topp då är du 100prosent säker!! och så ska dom vara små som du läser på knarkkorven
toppslätsskivlingar
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.