I de år jag sålt Karl-Johan (Italienska uppköpare) har jag ofta förundrat mig över hur de gör med all mask som ju finns i svampen, speciellt i den sämre klass 3-svampen, jag frågade om detta förra året och fick då en förklaring på knagglig engelska av mina italienska vänner, ,
Den riktigt dåliga svampen gör de pulver av, fattade inte hur, men pulvret användes till kryddor och soppor och sådant. Den svampen som är värd att berbeta men ändå har en del mask kyler de ner till 2 grader celsius, detta för att masken inte trivs i denna låga temperatur, utan kryper ur svampen och vips så har de en svampfri Karl-Johan. (Detta förklarar månne de små maskhål man kan se i en del saluförd torkd Karl-Johan)
Den riktigt fina svampen, den som är “klassisk” stor, tjock och vit undertill förädlas på ett överraskande sätt, förstod jag rätt så skivas en del av den svampen till c.a 5 mm tjocklek och bearbets till de met fantastiska konstverk som placers på tavlor och sådant. Dessa tavlor eller konstverk är populära
som exlusiva bröllopsgåvor och liknande hemma i Italien. Priserna för dessa presenter var skyhöga, om jag nu förstod rätt. Vill ända reservera mej lite för ovanstående då jag hade svårt att föstå killen pratade med, kanske kan finnas någon i forumet som kan bekräfta eller dementera detta?
En liten varning bara: Jag köpte för ett antal år sedan en stor påse torkad KarlJohan i Italien.
4 månader senare hade cellofanpåsen förvandlats till uppfödningsplats för små mott(malar) som ockuperade hela köket.
Det slutade med 2 besök av AntiCimex för att bli av med dom. Jag torkar numera endast helt felfria exemplar.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.