0 568 visningar

7 svar

Göra Karl-Johan maskfri.

Jonnie

19 aug 2006 kl. 20:26

I de år jag sålt Karl-Johan (Italienska uppköpare)  har jag ofta förundrat mig över hur de gör med all mask som ju finns i svampen, speciellt i den sämre klass 3-svampen, jag frågade om detta förra året och fick då en förklaring på knagglig engelska av mina italienska vänner, ,
Den riktigt dåliga svampen gör de pulver av, fattade inte hur, men pulvret användes till kryddor och soppor och sådant. Den svampen som är värd att berbeta men ändå har en del mask kyler de ner till 2 grader celsius, detta för att masken inte trivs i denna låga temperatur, utan kryper ur svampen och vips så har de en svampfri Karl-Johan. (Detta förklarar månne de små maskhål man kan se i en del saluförd torkd Karl-Johan)
Den riktigt fina svampen, den som är “klassisk” stor, tjock och vit undertill förädlas på ett överraskande sätt, förstod jag rätt så skivas en del av den svampen till c.a 5 mm tjocklek och bearbets till de met fantastiska konstverk som placers på tavlor och sådant. Dessa tavlor eller konstverk är populära
som exlusiva bröllopsgåvor och liknande hemma i Italien. Priserna för dessa presenter var skyhöga, om jag nu förstod rätt. Vill ända reservera mej lite för ovanstående då jag hade svårt att föstå killen pratade med, kanske kan finnas någon i forumet som kan bekräfta eller dementera detta?

0

klas jaederfeldt

19 aug 2006 kl. 20:38

om man hettar upp eller kyler johan, pulveriserar den, är det ingen som märker det protintillsottet som larverna innebär, och antagligen smakar de KJ för det är ju det som de små rackarna ätit, vad man inte vet lider man inte av

0

Karin Hedén

19 aug 2006 kl. 21:15

“Pulver” är lätt att tillverka av torkad Karl-Johan som du kör i mixern. Du minimerar förvaringsutrymmet - bra i stället för blommor när Du går bort. Utmärkt till soppa!

0

per d

19 aug 2006 kl. 23:04

för mer än 20 år sedan bestöllde jag karl johan som jag själv pekade ut i en korg på en restaurang vid spanska trappan i rom. när svampen så serverades fanns där stekta larver i den och gissa om den svampen direkt åkte ut i köket igen ???

0

Bo Reyer

20 aug 2006 kl. 14:28

Karin: När jag går bort skulle jag föredra en ros på kistlocket.

0

Carin

20 aug 2006 kl. 16:19

Hur mycket betalar italienarna per kg för Karl-Johan?

0

Gunilla

21 aug 2006 kl. 14:31

En liten varning bara: Jag köpte för ett antal år sedan en stor påse torkad KarlJohan i Italien.
4 månader senare hade cellofanpåsen förvandlats till uppfödningsplats för små mott(malar) som ockuperade hela köket.
Det slutade med 2 besök av AntiCimex för att bli av med dom. Jag torkar numera endast helt felfria exemplar.

0

per d

21 aug 2006 kl. 15:32

inte omöjligt att den påsen kom från sverige ursprungligen.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone