0 325 visningar

8 svar

en liten story......

Birgitta F

13 sep 2009 kl. 17:24

....när jag är i skogen rensar jag väldigt ordentligt , igår gav jag och min hund oss iväg på terräng jag inte varit i på ett tag men trodde jag kunde…nåväl jag hittade inget av det jag ville bara dessa kantareller överallt…skulle sen ta en genväg till bilen =(  hade absolut ingen aning om vart i helskotta jag befann mig ...tiden rinner ut (måste vara på jobbet 12.30) Får gå i bakspår bakåt ,hittar “vägen hem” och mer kantareller….ja du Ruff matte ska bara ta dom här femtielva sen går vi hem.
Jag ställer korgen intill mig (halvfull med prydligt plockade kantareller) tar grabbatag i nyuppstigna vackra varpå Ruff hittar en stubbe att gräva upp
Vips ligger 4 labbstora nävar jord i korgen…....pust

0

Grethe F

13 sep 2009 kl. 19:46

Det var inte roligt det vart i Sverige bor du som hittar så myckett kantarell

0

Kerstin, Lindome

13 sep 2009 kl. 19:58

Någon skrev att rensningen är 1% av nöjet och någon annan att “det låter för mycket”.
De kantareller man plockar i juni-juli kan man ägna timmar åt att borsta, peta, vrida och vända på, för att rädda så mycket som möjligt och samtidigt njuta av rensningen.
I sept suckar man och använder den skarpa sidan av kniven istället för borsten.
Har gjort detsamma, men utan hund, la ner ett jättejobb i skogen för att slippa alltför mycket hemarbete, snubblade och ramlade och alla svampar rullade sig vällustigt i våt jord.
Förstår att Du har fritiden räddad den närmaste tiden.

0

Birgitta F

13 sep 2009 kl. 21:39

jag satte mig ner i skogen plockade ur alla mina vackra kantareller och började om med penslandet…tack och lov lossnade det mesta med att skaka dom…men jag kommer fortsättningsvis att ställa korgen väldigt långt bort från min valp,
Jag finns i Bohuslän Grete

0

Birgitta F

13 sep 2009 kl. 21:40

missade bilden

0

Kerstin, Lindome

14 sep 2009 kl. 12:42

Det kan inte vara svårt att förlåta en sådan liten lurvig sötnos.

0

Helge

14 sep 2009 kl. 13:46

Ha

Det var straffet för att ta med såna lurviga bestar ut i skogen

ser inte ut som nån LITEN valp…

0

Lilla My

14 sep 2009 kl. 15:31

Min katt tycker inte det är någon liten valp heller… men matte tycker den är fin!

0

Grethe F

14 sep 2009 kl. 19:14

Jag har sytt ett “lock” som jag har gummiband som jag binder runt handtaget , det hjälpar att ha renere svampar när man kommer hem

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone