....när jag är i skogen rensar jag väldigt ordentligt , igår gav jag och min hund oss iväg på terräng jag inte varit i på ett tag men trodde jag kunde…nåväl jag hittade inget av det jag ville bara dessa kantareller överallt…skulle sen ta en genväg till bilen =( hade absolut ingen aning om vart i helskotta jag befann mig ...tiden rinner ut (måste vara på jobbet 12.30) Får gå i bakspår bakåt ,hittar “vägen hem” och mer kantareller….ja du Ruff matte ska bara ta dom här femtielva sen går vi hem.
Jag ställer korgen intill mig (halvfull med prydligt plockade kantareller) tar grabbatag i nyuppstigna vackra varpå Ruff hittar en stubbe att gräva upp
Vips ligger 4 labbstora nävar jord i korgen…....pust
Någon skrev att rensningen är 1% av nöjet och någon annan att “det låter för mycket”.
De kantareller man plockar i juni-juli kan man ägna timmar åt att borsta, peta, vrida och vända på, för att rädda så mycket som möjligt och samtidigt njuta av rensningen.
I sept suckar man och använder den skarpa sidan av kniven istället för borsten.
Har gjort detsamma, men utan hund, la ner ett jättejobb i skogen för att slippa alltför mycket hemarbete, snubblade och ramlade och alla svampar rullade sig vällustigt i våt jord.
Förstår att Du har fritiden räddad den närmaste tiden.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.