0 327 visningar

16 svar

Vaxings hjälp..

Frida

13 sep 2009 kl. 21:13

Den här klart röda vaxing växer på betesmark. Det var flertalet men “nyuppsprungna” så de blir nog större sedan. Klart röda på hatten. Hatten klibbig i väta , fot torr. Jag får den inte o stämma riktigt med något så jag hoppas på lite expert hjälp :)

Tusen tack på förhand

Hygrocybe

0

Frida

14 sep 2009 kl. 07:25

Glömde att skriva ingen lukt/smak.
Ca 5cm hög, men ser ut att kunna bli större för de är nyuppsprugna…
Någon som vågar gissa?

0

Frida

14 sep 2009 kl. 10:44

Körde lite klassisk uteslutning och kom fram till Blodvaskivling (H. coccinea)och Praktvaxskivling (H.splendidissima) Kan ha fel? Men hur skiljer jag ut dessa två säkrast? Vet att praktvaxingen kan lukta honung men ej alltid. Kan blodvaxingen ha så kraftig fot som denna?

0

Bo E

14 sep 2009 kl. 14:05

Gissar blodvaxig.

Har någonstans sett uppgifter om en mönjevaxing, men är osäker om det är en bekräftad art eller annat namn för förstnämnda.

Om den är vitaktig längst nere vid fotbasen och blir lite större kan det även vara scharlakansröd vaxskivling, en matsvamp som du i så fall bör testa.

0

Frida

14 sep 2009 kl. 14:32

Hej Bo!

jo mönjevaxing (hygrocybe miniata) är en art, men mycket mindre och fjällig torr hatt. :)
Scharlakansvaxingen har jag på andra ställen och den stämmer inte in på denna heller.

Men tack för inlägget! Känns som jag diskuterar med mig själv annars… :)

0

Bo E

14 sep 2009 kl. 14:41

Då tror jag på blodvaxing.
På databasen nä,mns en fagervaxing oxå, men ingen bild.
Kan va nåt att googla efter?
http://svampguiden.com/art/visa/Hygrocybe_punicea

0

Frida

14 sep 2009 kl. 14:53

Blodvaxskivling hoppas jag någon av experterna kan tala om om den kan ha över 1 1/2 cm bred fot? Har fått för mig att den är spädare? Men hittar inget matnyttigt om den kan bli så pass grov?

Fagervaxingen tror jag ska vara mer gul/orange och mer klock/kägelformad hatt, och mer cylindrisk fot..

0

Bo E

14 sep 2009 kl. 14:56

Då är det bara att vänta på svar från nån stjärna i det blå....

Lycka till!

0

Frida

14 sep 2009 kl. 15:03

Tack Bo!

Här kommer några till bilder som kanske visar lammellerna lite bättre?

Hygrocybe

0

Frida

14 sep 2009 kl. 19:17

Någon som har en aning?

0

Frida

15 sep 2009 kl. 09:18

Den är starkt hygrofan. Blir nästan helt vit i torka! Blöter jag hatten igen blir den klart röd igen. Ingen som kan hjälpa mig?

0

Irene A

15 sep 2009 kl. 09:25

En luktlös(?) honungsvaxing?

0

Frida

15 sep 2009 kl. 09:29

Men den är ju klart blodröd? Har provat att lägga den i en ask men ingen doft kommer då heller..????

0

Irene A

15 sep 2009 kl. 09:36

Då är det säkert blodvaxing.
H. splendidissima har inte sådär vidväxta lameller.

0

Frida

15 sep 2009 kl. 11:47

Tack Irene! Du är en klippa!

Lägger ut några bilder till.

Nr 1 En mer typisk blodvaxing från ett annat ställe.

nr2 “dessa anorlunda” blodvaxingar i väta

nr3 dessa i torka

blodvxing

0

Hans Myhre

15 sep 2009 kl. 23:30

Jada, Irene har rett. Dette kan ikke være noe annet enn Blodvaxing

0

Frida

16 sep 2009 kl. 06:33

Tack Hans för bekräftandet!

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone