Den här klart röda vaxing växer på betesmark. Det var flertalet men “nyuppsprungna” så de blir nog större sedan. Klart röda på hatten. Hatten klibbig i väta , fot torr. Jag får den inte o stämma riktigt med något så jag hoppas på lite expert hjälp :)
Tusen tack på förhand
Hygrocybe
Körde lite klassisk uteslutning och kom fram till Blodvaskivling (H. coccinea)och Praktvaxskivling (H.splendidissima) Kan ha fel? Men hur skiljer jag ut dessa två säkrast? Vet att praktvaxingen kan lukta honung men ej alltid. Kan blodvaxingen ha så kraftig fot som denna?
Gissar blodvaxig.
Har någonstans sett uppgifter om en mönjevaxing, men är osäker om det är en bekräftad art eller annat namn för förstnämnda.
Om den är vitaktig längst nere vid fotbasen och blir lite större kan det även vara scharlakansröd vaxskivling, en matsvamp som du i så fall bör testa.
Då tror jag på blodvaxing.
På databasen nä,mns en fagervaxing oxå, men ingen bild.
Kan va nåt att googla efter?
http://svampguiden.com/art/visa/Hygrocybe_punicea
Blodvaxskivling hoppas jag någon av experterna kan tala om om den kan ha över 1 1/2 cm bred fot? Har fått för mig att den är spädare? Men hittar inget matnyttigt om den kan bli så pass grov?
Fagervaxingen tror jag ska vara mer gul/orange och mer klock/kägelformad hatt, och mer cylindrisk fot..
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.