0 257 visningar

13 svar

Karl-Johan

Carin

19 aug 2006 kl. 22:39

Hej hej!! Hittade dessa enorma svampar när jag var ute i skogen idag.Har aldrig sett så stora liknade svampar tidigare.Är det vanligt att dom blir så stora?Antar att den till vänster iaf är en Karl-Johan? De enda svamparna jag plockar är gula kantarellerna men har aldrig lärt mig några fler. Vad e de för svamp jag hittat?

0

per d

19 aug 2006 kl. 23:00

visst är det karl johan du funnit

0

klas jaederfeldt

19 aug 2006 kl. 23:12

visst är det karl johan, men vad äre det för gula kantareller du hittat, trodde inte sådan fanns

0

Carin

19 aug 2006 kl. 23:22

Jasså..Vad e de då för färg på dom som du plockar?

0

Irene A

19 aug 2006 kl. 23:48

Din karljohan ser lite sjuk ut, faktiskt.

0

carin

19 aug 2006 kl. 23:56

De må så vara. Men stor va den allt å tillagas ska den inte!

0

klas jaederfeldt

20 aug 2006 kl. 00:14

spelar väl ingen roll vad det är för färg på de kantareller jag plockar, alla vet ju att kantareller är G’‘’, så man behöver inte nämna färgen , det är bara förvillande

0

Gunilla

20 aug 2006 kl. 08:06

Och hur vet du att den som plockat pratar art och inte släkte Klas? Det kanske var blandade arter när någon sa kantareller -typ “jag plockade bara soppar och kremlor”

0

Lena M

20 aug 2006 kl. 12:28

Ang. denna i mitt tycke goda svamp, om ni tänker torka den, ta bara absolut de felfri exemplaren.
En gång smög sig en ” räv inn bland hermelinerna ” och det kryllade av mask bland svampen dagarna efter.

0

Ann-Marie

20 aug 2006 kl. 12:33

Jag håller på dig Carin. Tycker den här färgdiskussionen har spårat ur fullständigt. Det må så vara att proffsen inte vill ta gul i sin mun, men ni kan väl överseende med att vi andra gör det. Och vad är det för skillnad med att skriva “gul” och “G***”
Nu ska i alla fall jag ut och leta G U L A kantareller ;-)

0

Carin

20 aug 2006 kl. 12:39

Som ny här har jag förstått att man inte får kalla kantarellen för gul… Håller helt med dig Ann-Marie. Helt riktigt…lite överseende allt!

0

Preben

20 aug 2006 kl. 12:59

En kantarell är en kantarell och inget annat!
Visst kan den ha olika färger/nyanser, men den heter likt förbannat kantarell!

0

Preben

20 aug 2006 kl. 13:00

Den gula alltså.  :)

0

Moa

20 aug 2006 kl. 22:14

Carin .
Lycka till!  med dina gula kantareller och Karl-Johan och bekymra dig inte för att det retar “herrarna i hagen”.
Vi är många som tycker att det klingar fint att säga gula kantareller.
Fortsätt med det , du också

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone