Igår har jag plockat svamp och kokat i en kastrul med bara soppar i olika slag. Jag tror att jag har plockat några örsoppar. Efter kokningen blev nogra svampar rosafärgade och jag misstänker att det är just örsopp som blev rosa. För att jag aldrig har sett andra soppar i sådan färg. Har någon erfarenhet? Jag har fryst ner allihopa.
En sak jag undrar över är ju varit du förvällt och fryst in svamp som du inte vet vad det är. Förvisso är ju stordelen av alla soppar ätliga men det låter vanskligt, jag hoppas å dina vägnar att du inte fått med gallsopp i din soppblandning.
Tyvärr vet jag inte hur örsopp ser ut i kokat tillstånd, jag torkar alltid mina soppar innan jag äter av dem.
MariaW, jag vet vilka svampar jag fryst in. Det var bara soppar. Det som jag först trodde var brunnsopp, visade sig var örsopp. Jag ska plocka örsopp vid nästa tillfälle och ska förvälla den för att se vilken färg den får efter kokningen. Jag har nämligen aldrig sett någon sopp som blev rosa efter förvällningen. Tack för svaret!
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.