0 362 visningar

8 svar

blodriska kanske någon som vet

Draken

13 sep 2009 kl. 22:45

de här fina riskorna ser nästan ut som blodriskor men är mörkare, det blev tyvärr dålig bild eftersom jag inte hade kameran med i dag ut till skogen, sen undrar jag om det är att bara skära min enda mandelriska i skivor och lägga in i frysen, det var dagens fråga och så har det kommit en massa rimskivlingar runt Haninge idag bara så ni vet.

0

Birgitta F

13 sep 2009 kl. 22:49

la in den i ps förmodligen tallblodriska ser ut så på foten

0

Draken

13 sep 2009 kl. 22:57

ja men den är så mörk så jag undrar ju lite

0

Birgitta F

13 sep 2009 kl. 23:03

vet väldigt lite om tallblodriskans utseende men så här kan iaf granblodriskan variera

http://svampguiden.com/forum/visa/107310
tror inte på vinblodriska då den bara finns på gotland sen finns det en grönfläckig vinriska men den är spädare och sällsynt

0

Draken

13 sep 2009 kl. 23:13

den här hittade jag förra året men det stämmer inte in på dagens

0

Birgitta F

13 sep 2009 kl. 23:18

sista bilden är nog granblodriska
beträffande mandelriskan så skivade jag mina 2 första och frös in färska..dom andra 14 torkade jag

0

Draken

13 sep 2009 kl. 23:22

tack för svar, jag vill ju ta hand om mandelriskan men det är ju lite lite med bara en enda att festa på, nu har jag ju smakat den för första gången o lärt mig den.

0

Michael Krikorev

14 sep 2009 kl. 06:57

På din första bild är det förmodligen Lactarius quieticolor. Den växer med tall liksom tallblodriska men är mörkare i färgen och har ofta en blå-blåbrun färgton på hatten.

Det svenska namnet blåmjölkig riska är missvisande eftersom saften är orange och blir snart vinröd. Hattköttet kan dock vara blått strax under hatthuden hos unga exemplar.

Ätlig och god liksom alla blodriskor!

0

Draken

14 sep 2009 kl. 08:43

Tack så mycket för svar, det blir att äta upp godsakerna idag om de ser fina ut.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone