de här fina riskorna ser nästan ut som blodriskor men är mörkare, det blev tyvärr dålig bild eftersom jag inte hade kameran med i dag ut till skogen, sen undrar jag om det är att bara skära min enda mandelriska i skivor och lägga in i frysen, det var dagens fråga och så har det kommit en massa rimskivlingar runt Haninge idag bara så ni vet.
vet väldigt lite om tallblodriskans utseende men så här kan iaf granblodriskan variera
http://svampguiden.com/forum/visa/107310
tror inte på vinblodriska då den bara finns på gotland sen finns det en grönfläckig vinriska men den är spädare och sällsynt
På din första bild är det förmodligen Lactarius quieticolor. Den växer med tall liksom tallblodriska men är mörkare i färgen och har ofta en blå-blåbrun färgton på hatten.
Det svenska namnet blåmjölkig riska är missvisande eftersom saften är orange och blir snart vinröd. Hattköttet kan dock vara blått strax under hatthuden hos unga exemplar.
Ätlig och god liksom alla blodriskor!
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.