0 356 visningar

3 svar

Mera Lyophyllum?

Irene A

14 sep 2009 kl. 12:32

Den första med kraftigt tuvat växtsätt blir jag inte klok på, hittar inget som stämmer i Funga Nordica.
Sporerna är ellipsoida, upp till 7 x nästan 4 my. Jag lyckades inte få tillräckligt med sporer av ett sporavtryck för att avgöra färgen exakt, men så gott som vita tror jag att de är.
Konsistensen är broskig och spröd, det finns knappt något kött i hatten under det tjocka broskskiktet, foten är ihålig. Hatten är hygrofan, den andra bilden visar hur den ser ut efter en dags intorkning. Lukt svag, mjölliknande, smak likadan, men något skarp eftersmak. En aning mörknande efter tumning, men knappast svartnande. Biotopen är en gammal kompost med löv, gräs och barr. Jag skulle vilja placera den i närheten av brosktuvskivling, Lyophyllum loricatum - men den arten är ju avskaffad??
Är det något av intresse, Henrik?

Den andra tror jag är filtsvärting, Lyophyllum leucophaeatum :-)
En rispa på skivorna gör dem först blå, sedan svartnande.

0

Tusan också, den svartnar

Irene A

14 sep 2009 kl. 14:37

Den första tuvskivlingen alltså - men det hjälper inte, jag hittar ändå ingen art som passar.

0

Irene A

14 sep 2009 kl. 17:15

Flyttar upp..

0

Henrik Sundberg

14 sep 2009 kl. 17:41

Hej Irene!
Jo jag är intressead av dina fynd! Har du lust att torka dem i så helt skick som möjligt så blir jag glad. Skicka mig sedan din adress på hesund@yahoo.se så skickar jag ett frankerat svarskuvert!

Hälsningar/
Henrik

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone