Den första med kraftigt tuvat växtsätt blir jag inte klok på, hittar inget som stämmer i Funga Nordica.
Sporerna är ellipsoida, upp till 7 x nästan 4 my. Jag lyckades inte få tillräckligt med sporer av ett sporavtryck för att avgöra färgen exakt, men så gott som vita tror jag att de är.
Konsistensen är broskig och spröd, det finns knappt något kött i hatten under det tjocka broskskiktet, foten är ihålig. Hatten är hygrofan, den andra bilden visar hur den ser ut efter en dags intorkning. Lukt svag, mjölliknande, smak likadan, men något skarp eftersmak. En aning mörknande efter tumning, men knappast svartnande. Biotopen är en gammal kompost med löv, gräs och barr. Jag skulle vilja placera den i närheten av brosktuvskivling, Lyophyllum loricatum - men den arten är ju avskaffad??
Är det något av intresse, Henrik?
Den andra tror jag är filtsvärting, Lyophyllum leucophaeatum :-)
En rispa på skivorna gör dem först blå, sedan svartnande.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.