Börjar trattkantareller, rödgul, svarttrumpet, gula kantareller, fårticka mm att ta slut i skogarna kring linköping för er som plockar härkring?
I “mina” skogar där jag går börjar det se ganska så tort ut. Nästan alla av ovanstående svampar har torkat ut just i dom skogarna i alla fall. Var en sväng uppe i Vidingsjö, jag och alla andra “fotbollslag” med svampplockare… Där såg det lite bättre ut dock så kanske är det skog till skog.
mvh Jonas
Åt Linköpingshållet,ekskogarna med omnejd, är det katastrofalt torrt och svampfattigt i relation till vad det borde vara.
Mer norr om roxen upp mot norra östergötland ser det mera normalt ut, förutom karljohan då, men det sa jag ju redan i maj att den skulle utebli.
Jag brukar åka iväg en bit från Linköping i olika riktningar men vist är det torrt i skogarna.
Men om letar upp fuktiga partier i skogen så finns det svamp.
Små kärr, utdikningar, sankare partier av skogen mm
T.ex. Kantareller, Trumpetsvamp mm som växer i tjock mossa verkar också klara torkan ganska bra i vissa områden.
tack för svaren, och jag kan inte annat än att hålla med peter att “jävlar vilken säsong”.
Det är nog tur att det tonar ner lite annars skulle jag fått införskaffa en extra frys ;)
Jag har varit ute ett par gånger sedan denna tråden och hittat helt ok svamp. Precis som någon skrev här, i mossan och vid vattensamlingar, men det kunde varit så mycket mer för överallt finns det små, men uttorkad svamp.
Ska bege mig iväg en sväng åt nått håll utanför staden idag så får vi se.
Var förresten och tittade på ett hus som eventuellt är intressant för oss… Bra läge det vill jag lova med trattisar växande på gränsen mellan tomten och skogen sådär 20 meter utanför huset :D
Hejhej!
Jag är nyss nedflyttad till Linköping och undrar lite var man ska ta sig om man vill plocka trattkantareller? Ungefär vilka skogar, åt vilket håll är OK osv? För nu har jag ingen aning var jag ska ta min lilla bil och korg.
Tack på förhand!!
/Pettan, Linköping
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.