0 1977 visningar

13 svar

Linköping, svampsäsongen

Jonas Linköping

14 sep 2009 kl. 14:16

Börjar trattkantareller, rödgul, svarttrumpet, gula kantareller, fårticka mm att ta slut i skogarna kring linköping för er som plockar härkring?
I “mina” skogar där jag går börjar det se ganska så tort ut. Nästan alla av ovanstående svampar har torkat ut just i dom skogarna i alla fall. Var en sväng uppe i Vidingsjö, jag och alla andra “fotbollslag” med svampplockare… Där såg det lite bättre ut dock så kanske är det skog till skog.

mvh Jonas

0

Lilla My

14 sep 2009 kl. 14:29

Det är torrt norr om Norrköping också. Vi behöver mer regn!

0

Peter, Linköping

14 sep 2009 kl. 16:02

Det kanske är lite torrt nu, men jävlar vilken säsong det varit, och trattkantarellerna kommer starkt!

0

Lilla My

14 sep 2009 kl. 16:04

...kommer starkt, men riskerar bli borttorkade de också, tror jag. De jag plockade i lördags var spröda i hattkanten redan, och kommer väl vara färdiga att lägga på burk innan veckan är slut. Knastertorra!

0

svampstaff

14 sep 2009 kl. 19:37

Åt Linköpingshållet,ekskogarna med omnejd, är det katastrofalt torrt och svampfattigt i relation till vad det borde vara.
Mer norr om roxen upp mot norra östergötland ser det mera normalt ut, förutom karljohan då, men det sa jag ju redan i maj att den skulle utebli.

0

Enelie, Linköping

14 sep 2009 kl. 20:03

Jag brukar åka iväg en bit från Linköping i olika riktningar men vist är det torrt i skogarna.
Men om letar upp fuktiga partier i skogen så finns det svamp.
Små kärr, utdikningar, sankare partier av skogen mm
T.ex. Kantareller, Trumpetsvamp mm som växer i tjock mossa verkar också klara torkan ganska bra i vissa områden.

0

Jonas, Linköping

17 sep 2009 kl. 12:49

tack för svaren, och jag kan inte annat än att hålla med peter att “jävlar vilken säsong”.

Det är nog tur att det tonar ner lite annars skulle jag fått införskaffa en extra frys ;)

Jag har varit ute ett par gånger sedan denna tråden och hittat helt ok svamp. Precis som någon skrev här, i mossan och vid vattensamlingar, men det kunde varit så mycket mer för överallt finns det små, men uttorkad svamp.

Ska bege mig iväg en sväng åt nått håll utanför staden idag så får vi se.

Var förresten och tittade på ett hus som eventuellt är intressant för oss… Bra läge det vill jag lova med trattisar växande på gränsen mellan tomten och skogen sådär 20 meter utanför huset :D

0

Peter, Linköping

17 sep 2009 kl. 15:57

Hejhej!

Jag är nyss nedflyttad till Linköping och undrar lite var man ska ta sig om man vill plocka trattkantareller? Ungefär vilka skogar, åt vilket håll är OK osv? För nu har jag ingen aning var jag ska ta min lilla bil och korg.

Tack på förhand!!

0

UPPTAGET

Peter, Linköping

17 sep 2009 kl. 16:04

“Peter, Linköping” är redan taget! Du får ta ett annat namn!

: )

0

UPPTAGET

Lilla My

17 sep 2009 kl. 16:15

:D

Jo, det händer ju att man får sin signatur lånad ibland… dags att skaffa inloggning på forumet?

0

Då försöker jag igen...

Pettan, Linköping

18 sep 2009 kl. 17:16

Hejhej!

Jag är nyss nedflyttad till Linköping och undrar lite var man ska ta sig om man vill plocka trattkantareller? Ungefär vilka skogar, åt vilket håll är OK osv? För nu har jag ingen aning var jag ska ta min lilla bil och korg.

Tack på förhand!!

/Pettan, Linköping

0

Pettan, Linköping

19 sep 2009 kl. 19:00

Hej o hå!

Inget svar här, men drog en slumpvis söder över och kammade hem 12 liter trattisar på ett par timmar :-)

0

Rätt Vis

19 sep 2009 kl. 19:28

Pettan, om du hade läst en del tidigare trådar när du frågade om var det finns svamp så hade du aldrig frågat för det finns några som har fått sina fiskar när de har undrat om bra svampställen.

0

Rätt Vis

19 sep 2009 kl. 19:29

Pettan, om du hade läst en del tidigare trådar när du frågade om var det finns svamp så hade du aldrig frågat om du visste att det finns några som har fått sina fiskar varma när de har undrat om bra svampställen.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone