0 1375 visningar

20 svar

Inte lite förvånad

Lena M

14 sep 2009 kl. 14:40

Jag vet inte hur många tall- och barrskogar jag har tittat runt i efter denna svamp och så fanns den på gångavstånd i min gamla granskog. Friterad har jag hört att den skall vara god men jag undrar, går den att torka ?

Mkt. stort haröra fanns liksom några stolta fjällskivlingar och kj. Ett par taggsvampar som jag är osäker på, återkommer om jag inte lyckats att klura ut vad det är.

0

Bo E

14 sep 2009 kl. 14:42

Grattis, det fanns väl en tall i granskogen då....och du hade turen att få en blomkålsvamp på den!

0

Lena M

14 sep 2009 kl. 14:45

Jo då Bo några fåtal tallar och även någon björk. Det är som vi sagt tidigare, den går inte att söka, den hittar man bara helt apropå. :)

0

Bo E

14 sep 2009 kl. 15:02

Hörde igår att den oftast inte återkommer på samma tall, så det är svårt att söka med de vanliga premisserna som gäller för t ex kantareller…

Jag sökte förgäves igår i alla fall, men fann denna som tröst…

foto: Bo E-son

0

Bo E

14 sep 2009 kl. 15:04

På ek, och det är två olika ex på varsin sida om eken!

0

Lena M

14 sep 2009 kl. 15:14

Men jag ser inte vad det är ? :)
Och ingen som vet om blomkålssvampen går att torka ?

0

anithau

14 sep 2009 kl. 15:27

Grattis Lena, till ditt fynd.

Bo E, jag ser inte heller vad det är.
Vill du berätta?

0

Lilla My

14 sep 2009 kl. 15:30

Instämmer med föregående talare, vad är det för något? Vackert silvergrå?

0

lite förvånad...

Bo E

14 sep 2009 kl. 15:34

att ni inte känner igen den…

Såhär skriver vår forumvän klas j tickexpert…

“Korallticka, Grifola frondosa
Korallticka orsakar vitröta och växer på begravda rötter av ek. Den är buskformad, många fötter med tillhörande hatt växer ut från en centralt belägen rot. Hattfärgen på ung svamp är mörkbrun till svart, på äldre exemplar sämskskinnsfärgad. Rörlager och fot har vit färg. Koralltickan kan bli mycket stor. Jag har skördat ett exemplar som vägde 14 kg. I USA odlas koralltickan. Där kallas den “Hen of the woods” (skogshöna) eller “The dancing mushroom”. Substratet som man odlar på är plastkorvar fyllda med sågspån.

Matvärde
Koralltickan är ganska välsmakande, och med tanke på storleken räcker det att plocka en svamp om året för att fylla frysen

Brunröta och vitröta
Att svampar växer på träd är inte så konstigt. Det finns mycket mat i ett träd. Svampen består av mycket fina trådar, hyfer, som orsakar röta i trädet. Den kan orsaka två sorters röta beroende på vad arten lever av.
Det finns svampar som lever av cellulosan i veden och lämnar kvar en ved som är brun, brunröta, och de som äter upp både lignin och cellulosa och lämnar kvar ved som är ljus, vitröta.

När svampen har ätit sig mätt och när vädret passar för förökning av arten bildas det en fruktkropp utanpå trädet. Det är dessa vi ser och använder för att avgöra vilken art som äter av trädet.

Text: Klas Jaederfeldt”

Nu var dessa ganska gamla och maskätna och fulla av tusenfotingar och spindlar…ha ha…men ändå blev det över till åtminstone två rejäla måltider…

0

lite förvånad...

Lilla My

14 sep 2009 kl. 15:41

Oh, gratulerar, jag har aldrig sett en sådan men nu fick man alltså en liten lektion :)

Kan i förtroende berätta att jag igår kväll kokte min första tusenfoting… det var inte riktigt meningen, men den slank med 10 liter Blomkålssvamp ner i stora grytan, fast jag rensade under rinnande kallvatten. Hoppas inte svampen tog smak…

0

lite förvånad...

Bo E

14 sep 2009 kl. 15:49

Ha ha…när jag dränkte koralltickan i diskhon fick jag fram tre tusenfotingar och en spindel, och de kastade jag ut direkt genom köksfönstret, gissa om de små rackarns tusenfotingarna försökte bitas!
Som myror fast det sved inte av betten!

0

lite förvånad...

Lena M

14 sep 2009 kl. 19:28

eller rättare sagt MYCKET förvånad att ingen som hittat blomkålssvampen vet / kan tala om hur man tar till vara den ???
Äter ni den bara rakt av ?

Bo E, tack för beskrivningen på ditt fynd , men det är en art som inte finns i mina skogar.

0

lite förvånad...

Grethe F

14 sep 2009 kl. 19:39

Hej Lena jag har läst här på guiden att man friterer den , jag har torkat en som decoration,

0

lite förvånad...

svampstaff

14 sep 2009 kl. 19:40

Grattis Bo! Till en av våra vackraste svampar, Jag kände igen den, och har sökt den idag utan ett endaste mycel synligt, men den kommer nog framåt oktober, ser hellre en korallticka en tio blomkålar:)

0

lite förvånad...

Enelie, Linköping

14 sep 2009 kl. 19:46

Grattis Lena!
Jag har hört (läst?) någonstans att den inte lämpar sig för torkning men jag vet inte varför.
Jag ska se om jag hittar mer info.
Jag brukar förvälla den och frysa in.

Jag fick lite tips igår på tillagning:
http://svampguiden.com/forum_visa.asp?inr=161367&fnr=1&sok=&Start=0&Offset=50&3

0

lite förvånad...

zingo

14 sep 2009 kl. 19:53

Jag fann min första igår och troligen den sista också  :-D
Jag är helt oerfaren på blomkålssvamp men har hört att den kan bli besk vid torkning.
En del menar att den ska koka med rätt länge för att få fram rätt smak.
Jag gör alltid lika med alla arter första gången jag tillreder dem - då kan jag jämföra smaken mellan dem.  Kokar ur-smörsteker-salt o peppar och sist lite grädde som får ånga av sig lite.
Inte kokade svampen länge men det var nog den godaste jag ätit-kryddig o smakrik men inte stark.
Jag brukar vilja ha nåt mer att tugga på till svamp, bröd eller så, men denna var extremt god som den var.

0

lite förvånad...

svampstaff

14 sep 2009 kl. 20:10

Ja givetvis grattis Lena!
Alltid kul att springa på dom, men inget blomkålsår i år här, kollat mina elva ställen och bara på ett ställe har det funnits en, så det är inget trogen vanesvamp det där inte.

0

lite förvånad...

Fritjof Gbg

14 sep 2009 kl. 20:21

Jag tycker den tappar den fina smaken av torkning och blir seg,även efter lång blötläggning och tillagning.Även att koka och frysa gör att den fina smaken försvinner tycker jag.Färskfrysa funkar.Bäst är att tillaga färsk.

0

lite förvånad...

Bo E

15 sep 2009 kl. 10:52

Jag har bara tillagat blomkålsvamp färsk.
God tycker jag både som smörbrynt och friterad.
God i wokrätter oxå.
Den vinner def. inte på lång tillagningstid enligt min smak, jag gillar den lite broskiga konsistensen.

Koralltickan är oxå läcker att smörsteka och funkar i wok, men den går inte alls bra att fritera, innehåller förmodligen mer vatten, eller kan inte binda vattnet på samma sätt som en broskig svamp. Frityrsmeten rinner av och blir bara klet.
Jag spädde med gräddmjölk och fick då en läcker sås i alla fall…

0

lite förvånad...

Lena M

15 sep 2009 kl. 11:13

Jag skall proväta lite smörstekt nu till lunchen, spännande.
Och har läst på internett att den blir lite besk att torka och förlorar ngt. i smak på förvällning. Frysa den i färskt tillstån var ett allternativ men hur lång hållbarhet stod inte.

Grattis till koralltickan !

0

Respektera tråden

Magnus

15 sep 2009 kl. 11:14

Hej

Lena. Hårdstek den i smör och peppra rejält. Bra med bulgur och sallad.

När Lena ställer en fråga….besvara den! Skriv inte om egna fynd…hur fantastiska de än är. Respekt.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone