Jag vet inte hur många tall- och barrskogar jag har tittat runt i efter denna svamp och så fanns den på gångavstånd i min gamla granskog. Friterad har jag hört att den skall vara god men jag undrar, går den att torka ?
Mkt. stort haröra fanns liksom några stolta fjällskivlingar och kj. Ett par taggsvampar som jag är osäker på, återkommer om jag inte lyckats att klura ut vad det är.
att ni inte känner igen den…
Såhär skriver vår forumvän klas j tickexpert…
“Korallticka, Grifola frondosa
Korallticka orsakar vitröta och växer på begravda rötter av ek. Den är buskformad, många fötter med tillhörande hatt växer ut från en centralt belägen rot. Hattfärgen på ung svamp är mörkbrun till svart, på äldre exemplar sämskskinnsfärgad. Rörlager och fot har vit färg. Koralltickan kan bli mycket stor. Jag har skördat ett exemplar som vägde 14 kg. I USA odlas koralltickan. Där kallas den “Hen of the woods” (skogshöna) eller “The dancing mushroom”. Substratet som man odlar på är plastkorvar fyllda med sågspån.
Matvärde
Koralltickan är ganska välsmakande, och med tanke på storleken räcker det att plocka en svamp om året för att fylla frysen
Brunröta och vitröta
Att svampar växer på träd är inte så konstigt. Det finns mycket mat i ett träd. Svampen består av mycket fina trådar, hyfer, som orsakar röta i trädet. Den kan orsaka två sorters röta beroende på vad arten lever av.
Det finns svampar som lever av cellulosan i veden och lämnar kvar en ved som är brun, brunröta, och de som äter upp både lignin och cellulosa och lämnar kvar ved som är ljus, vitröta.
När svampen har ätit sig mätt och när vädret passar för förökning av arten bildas det en fruktkropp utanpå trädet. Det är dessa vi ser och använder för att avgöra vilken art som äter av trädet.
Text: Klas Jaederfeldt”
Nu var dessa ganska gamla och maskätna och fulla av tusenfotingar och spindlar…ha ha…men ändå blev det över till åtminstone två rejäla måltider…
Oh, gratulerar, jag har aldrig sett en sådan men nu fick man alltså en liten lektion :)
Kan i förtroende berätta att jag igår kväll kokte min första tusenfoting… det var inte riktigt meningen, men den slank med 10 liter Blomkålssvamp ner i stora grytan, fast jag rensade under rinnande kallvatten. Hoppas inte svampen tog smak…
Grattis Lena!
Jag har hört (läst?) någonstans att den inte lämpar sig för torkning men jag vet inte varför.
Jag ska se om jag hittar mer info.
Jag brukar förvälla den och frysa in.
Jag fick lite tips igår på tillagning:
http://svampguiden.com/forum_visa.asp?inr=161367&fnr=1&sok=&Start=0&Offset=50&3
Jag fann min första igår och troligen den sista också :-D
Jag är helt oerfaren på blomkålssvamp men har hört att den kan bli besk vid torkning.
En del menar att den ska koka med rätt länge för att få fram rätt smak.
Jag gör alltid lika med alla arter första gången jag tillreder dem - då kan jag jämföra smaken mellan dem. Kokar ur-smörsteker-salt o peppar och sist lite grädde som får ånga av sig lite.
Inte kokade svampen länge men det var nog den godaste jag ätit-kryddig o smakrik men inte stark.
Jag brukar vilja ha nåt mer att tugga på till svamp, bröd eller så, men denna var extremt god som den var.
Jag har bara tillagat blomkålsvamp färsk.
God tycker jag både som smörbrynt och friterad.
God i wokrätter oxå.
Den vinner def. inte på lång tillagningstid enligt min smak, jag gillar den lite broskiga konsistensen.
Koralltickan är oxå läcker att smörsteka och funkar i wok, men den går inte alls bra att fritera, innehåller förmodligen mer vatten, eller kan inte binda vattnet på samma sätt som en broskig svamp. Frityrsmeten rinner av och blir bara klet.
Jag spädde med gräddmjölk och fick då en läcker sås i alla fall…
Jag skall proväta lite smörstekt nu till lunchen, spännande.
Och har läst på internett att den blir lite besk att torka och förlorar ngt. i smak på förvällning. Frysa den i färskt tillstån var ett allternativ men hur lång hållbarhet stod inte.
Grattis till koralltickan !
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.