0 807 visningar

9 svar

Svampar i gräsmatten

Marnna

14 sep 2009 kl. 14:43

Bor på gård i skåne, endast jordbruksmark och hästhagar runtikring, 2-300 m till närmsta skog. Varje år får vi svampar i vår gräsmatta. Skickar bilder, dåliga, svamparna nu små men brukar bli stora, ca 1 dm höga. Bilderna fel i färgen, är ljusare men svagt brunfärgade, först är “skallen” sluten men öppnar sig vartefter de växer. Har aldrig bekymrat mig men nu har jag en valp som ska ha allting i munnen och som gärna vill äta dessa.
Är det giftiga svampar?
IMGhttp://i63.photobucket.com/albums/h157/Marnna/DSC01017.jpg/IMG
IMGhttp://i63.photobucket.com/albums/h157/Marnna/DSC01016.jpg/IMG

0

Tony S

14 sep 2009 kl. 14:48

Bilderna är inte så skarpa, men jag tycker mest det ser ut som nejlikbrosking. Är foten broskigt seg?

0

Bo E

14 sep 2009 kl. 14:52

Kan inte med säkerhet se vad du hittat, men det är med största sannolikhet inget livsfarligt.
Den farliga gifthättingen växer inte i gräsmattor på det viset?

Är valpen en hund så har den förmodlgen helt andra reaktioner på giftsvamp än vi människor.
Jag känner bara till de giftsvampar som är farliga för människan.
Invänta svar från nån med blå stjärna!
PS. det finns även hundkunniga på forumet ibland!DS

0

Svampar i gräsmatten - Tony

Bo E

14 sep 2009 kl. 14:55

Visst kan det vara den!
I så fall har du en god matsvamp i trädgården som du bör ta vara på innan hunden tuggar sönder den!

Broskig fot och god kryddarom ska den ha då...
Kolla mer…
http://svampguiden.com/art/visa/Marasmius_oreades

0

Marnna

14 sep 2009 kl. 17:19

Oj, vilket bra forum!
Tack båda, visst är det en sån. Aldrig hört namnet förut, jag känner igen en odlad champignon, på ICA då, och en kantarell. Provar på hunden/valpen för säkerhets skull.

0

Tony S

14 sep 2009 kl. 18:10

Det hade känts säkrare om du kunde lägga ut skarpare bilder först på forumet.
Det vore trist om du eller valpen satte i dig någon giftig trådskivling.
Nejlikbrosking ska bara ses som ett förslag.

0

Marnna

14 sep 2009 kl. 18:19

Ja, nog bäst. Jag tar mera (bättre) bilder så snart en ny kommer upp och kollar broskigheten o doften. Hunden får bärga sig ett tag till.

0

Marnna

7 nov 2009 kl. 10:36

Nya svampbilder, de kom som ett skott över natten?

0

Irene A

7 nov 2009 kl. 12:02

Det är honungsskivling. De kan växa rätt fort, men knappast bli så fullväxta över en natt, särskilt inte den här kyliga tiden på året.

0

Marnna

7 nov 2009 kl. 12:34

Alltså inte nejlikbrosking? Men de har inga fjäll?
Nåja, nu kan väl valpen tugga i sig en och annan svamp utan att jag blir orolig.
Tack alla för visat intresse och svar.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone