0 257 visningar

11 svar

2 fingersvampar ?

Birgitta F

14 sep 2009 kl. 16:11

Ute en snabbsväng idag hittade inget förutom dessa okända 2
Serie 1 det var dom rosa topparna som fick mig att se den
Serie 2 en ensamväxande under gran

Fanns också sådana där topparna förlorat sin rosa färg

0

serie 2

Birgitta F

14 sep 2009 kl. 16:13

mer bilder

0

Bo E

14 sep 2009 kl. 16:14

Är det druvfingersvampen?

Har aldrig sett den i verkligheten.

0

Ljuset i Bohuslän....

Birgitta F

14 sep 2009 kl. 16:32

...är knepigt i eftermiddag
Här kommer tre bättre bilder på svampen i serie 1

Druvfingersvamp ?

0

dags att rensa ?

Birgitta F

14 sep 2009 kl. 17:24

Jag tog en närbild till och kollade anita stridvalls bild på druvfingersvamp i Bohuslän
Nog måste väl jag ha hittat den idag ! ???
Här är anita S bild

http://www.stridvall.se/fungi/gallery/album20/AAAA2643

0

hoppas nån ser mig...

Birgitta F

14 sep 2009 kl. 18:32

.....törs jag lägga den i stekpannan snart…serie 1 , 3 + 4

0

hallå.......

Birgitta F

14 sep 2009 kl. 19:23

kan någon hjälpa mig med serie 1 + 3 +4

0

Elisabeth Jansson

14 sep 2009 kl. 21:59

Hej!
Jag skulle inte lägga någon i stekpannan!
Druvfingersvampen ska dofta gott nu har man kommit på att den äkta Botrytis druvfingersvamp troligen bara växer med ek och bok.
Du ser att dina är väldigt röda,men jag tycker att dina fingersvamparna är för gamla att ätas oavsett art.

Vilken typ av skog har du hittat dem?

0

Elisabeth

Birgitta F

15 sep 2009 kl. 06:16

I blandskog inte mina vanliga granskogar jag skulle egentligen titta efter ett bestånd av vit kantarell. Är dålig på trädslag men där växte också en annan svamp i mängd intill som jag brukar se i bokskogen på gullmarsberg.

0

Birgitta F

15 sep 2009 kl. 17:59

nytt försök ikväll kan serie 1+3+4 vara druvfingersvamp ?

0

Elisabeth Jansson

15 sep 2009 kl. 19:42

Lennart S som är duktig på fingersvampar har semester och har inte tillgång till någon dator!

Hur smakade svampen och doften var den god?
Mina “röda” druvfingersvampar doftar kryddigt vitpeppar säger jag,medans äkta botrytis ska ha blomdoft,jag har doftat på dem och de har växt i ek och bokskog!

0

Birgitta F

15 sep 2009 kl. 21:01

den doftade jättegott kan närmast jämföra doften med föränderlig tofsskivling fast mildare , smak mild.
Angående ålder på svampen så hade nog passerat bäst före dessvärre

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone