Hittade en bastant ansamling av de här gynnarna på en gräsmatta nära mitt hus. Jag tycker det ser ut som en honungsskivling.
Vidare; man kan läsa om att honungsskivling kan ge magbesvär. Vilken sorts besvär och i vilken omfattning. Jag är sugen på att smaka på nya svampar, men om det innebär att man blir sittande på dass resten av veckan är det kanske inte värt det…
Armarilla sp.
Om jag förstått det hela rätt så är Honungsskivlingen ett komplex.
Det finns fler arter som är svåra att skilja åt. Den var tidigare rekomenderat som matsvamp, men är numera borttagen i de flesta svampböcker (i Sverige)Efter att folk fått magbesvär av den. Då det verkar finnas flera arter är det svårt att veta vilken som orsakar magbesvär.
Själv är jag så att om jag hittar svampar som endast någon har fått lite magbesvär av så smakar jag. Självklart små portioner till att börja med.
Jag äter bl.a. Stor kragskivling och Rodnande fjällskivling som inte rekomenderas som mat. De är jättegoda och har inte gett mig några besvär.
Om du testar dem, tänkte jag rekommendera några försiktighetsåtgärder:
Ta enbart små hattar i den här storleken (inte utslagna):
http://www.pilzfotopage.de/Agaricales/slides/Armillaria_mellea.html
Koka av dem. Jag har följt tipset att koka upp vatten och lägga i hattarna tills de mjuknar (tar ett par minuter), ta upp dem och låta rinna av lite.
Sedan knapersteka dem och salta. Jättegott.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.