0 458 visningar

7 svar

Röding i gammalt beteshag

zingo

15 sep 2009 kl. 01:37

Hittade två små illmarigt röda svampar i ett gammalt beteshag idag, där fanns även en anvisning om ett torpställe från mitten av 1700-talet.
Vill gärna tro att det är scharlakansvaxing men vad tror ni?
Ljusare fotbas stämmer ju, och röda trådar/strimmor längs foten.

Haget hyser bl a. kantarell, trattisar, svart trumpetsvamp, rg taggsvamp, sotvaxing, fjällig taggsvamp, andra svampar, många örter, gräs, rönn, ek, björk m fl. barrträd, stenar o block, träden är uppvuxna och mossan tjock o mjuk. Vad mer kan man begära..
Men det kändes tyvärr som det var sista plocket där i år. Lite jävligt att ta sig dit är det också..

0

Åsså bilderna förstås

zingo

15 sep 2009 kl. 01:38

Teflonminne…..

svårt att få rätt färg i kameran

0

Åsså bilderna förstås

svampstaff

15 sep 2009 kl. 01:44

Blodvaxing är mitt förslag.

0

Åsså bilderna förstås

zingo

15 sep 2009 kl. 01:52

vad baserar du det på?
eller…
vad skiljer dem åt?
;-)

0

Åsså bilderna förstås

svampstaff

15 sep 2009 kl. 02:21

Scharlakansvaxing är betydligt större, har toppigare konisk hatt och gulare fot och gula skivor:)
Har en suddig bild på mina scharlakansvaxingar.
Obs! Det är bara mina teorier.

0

Åsså bilderna förstås

Jan A, Uppsala

15 sep 2009 kl. 07:23

“Braa” teorier tycker jag.

0

Åsså bilderna förstås

Frida

15 sep 2009 kl. 07:29

Hej,

Skulle oxå gissa blodvaxing. Scharlakansvaxingen är mycket kraftigare o lite annan hattform. Skivorna får även gärna färgen av blodapelsin på skivorna, vilket dina ex ser ut att ha. :) Sen är färgen på scarlakansvaxingen unik så du tar inte fel när du ser en…

0

Åsså bilderna förstås

Frida

15 sep 2009 kl. 07:33

Glömmde skriva att när du delar en scharlakansvaxing så har den vitt kött ifoten vilket inte blodvaxingen har…

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone