0 583 visningar

15 svar

Tallskog och bokskog i september

Helena i Lund

15 sep 2009 kl. 07:57

Liten hätta på stubbe, kan inte säkert säja vilket träd eftersom det var avbarkat, antagligen tall.
En blåskimrande geleig liten en på bild 2 och 3. Vacker!

0

Helena i Lund

15 sep 2009 kl. 08:07

Den blåskimrande i genomskärning, och en vit lite broskig, fortfarande tallskog, men med inslag av både björk, ek och bok

0

Helena i Lund

15 sep 2009 kl. 08:15

Trio i flugsvamp. Nu börjar de komma, men inte ens flugsvamparna orkade sej opp tidigare pga torkan i slutet av augusti o början på september.

0

Helena i Lund

15 sep 2009 kl. 08:21

Nu är jag i bokskogen! Vackraste tickan, dropparna ser ut som äkta pärlor… Och jag hittade en liten kompis…

0

anithau

15 sep 2009 kl. 08:24

Underbara bilder - har du sett vattendroppen på den vita flugsvampen.

0

Helena i Lund

15 sep 2009 kl. 08:26

Jajamensan Anitha! Och tack ska du ha! För varje fin bild ligger det 8 i papperskorgen, hahaha!

0

anithau

15 sep 2009 kl. 08:28

Ja, det är det typiska utfallet.
Det värsta är, när ingen bild blev bra och du inte kan gå tillbaka och göra om det.
Då får vi leva på minnet.

Ha de

0

anithau

Ja, det är det typiska utfallet.
Det värsta är, när ingen bild blev bra och du inte kan gå tillbaka och göra om det.
Då får vi leva på minnet.

Ha de

0

Helena i Lund

En tuvad skivling, i princip vit i botten, med mörka fjäll, och grålila skivor, någon som vet? Den luktade väldigt fräscht och gott. Växte rakt ner på marken, men det låg säkert nån rot eller gren under löven.

Trean MÅSTE väl vara ametistkantarell? Tät snårig bokskog.

0

Helena i Lund

15 sep 2009 kl. 08:35

Sista för denna utflykten, en liten skivling som växte i häxring i tät snårig bokskog. Ringen var stor, fick bara med en bråkdel.

0

"JAS" Helsingborg

15 sep 2009 kl. 09:22

Har ingen aning om skivlingen men du har oxå hittat
Ametistkantarell - Cantharellus amethysteus och det verkar som om den är rätt vanlig då fler fynd har rapporterats på forumet, själv har jag aldrig lagt märke till den. Får se om även jag stöter på den senare i höst. Skall iväg till Ramkvillaskogarna (småland) i morgon, få se vad som dyker upp där.

0

JAS

Helena i Lund

15 sep 2009 kl. 09:29

Jag hittade ametisterna i närheten av Knutstorp ring, kul att det var sådana! Hoppas du får härliga dagar i Småland, och god jakt! Tidigare diskuterade vi att byta tork mot knäcke, och så snart förkylningen gått över ska jag kavla, antagligen till helgen. Har du kvar torkställningen?

0

Karl S

15 sep 2009 kl. 11:39

Hättan på bild 1 ser ut som rynkhätta, Mycena galericulata.

Skivlingen på sista bilden tror jag är brosknagling, Gymnopus confluens.

Den tuvade, fjälliga skivlingen måste nog undersökas mer, men en gissning är Psathyrella caput-medusæ, medusasprödskivling.

0

Karl

Helena i Lund

15 sep 2009 kl. 12:06

Medusasprödskivling låter häftigt! Hittade bara någon enstaka bild, men den var ganska lik. Mina hade lite större fjäll på hatten möjligen. Tack för din hjälp! Någon som vet vad den blåa gelesvampen är?

0

Karl

Tony S

15 sep 2009 kl. 18:34

Den lilla som växer knippevis i häxring i bokskog är brosknagelskivling. Tätt hårig fot, hela vägen.

Sprödingen bör istället vara fjällspröding, när den växer i bokskog.

Den blå, ser mest ut att vara blåticka. Var den verkligen “geléig”?

0

Tony

Helena i Lund

15 sep 2009 kl. 19:15

Nja, den var ganska geleig, dallrig, utanpå, men fastare i köttet, jag var missvisande i min beskrivning. Ibland är det svårt att hitta orden! Och jag kollade på blåticka, visst var det en sån! Tack!

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone