En tuvad skivling, i princip vit i botten, med mörka fjäll, och grålila skivor, någon som vet? Den luktade väldigt fräscht och gott. Växte rakt ner på marken, men det låg säkert nån rot eller gren under löven.
Trean MÅSTE väl vara ametistkantarell? Tät snårig bokskog.
Har ingen aning om skivlingen men du har oxå hittat
Ametistkantarell - Cantharellus amethysteus och det verkar som om den är rätt vanlig då fler fynd har rapporterats på forumet, själv har jag aldrig lagt märke till den. Får se om även jag stöter på den senare i höst. Skall iväg till Ramkvillaskogarna (småland) i morgon, få se vad som dyker upp där.
Jag hittade ametisterna i närheten av Knutstorp ring, kul att det var sådana! Hoppas du får härliga dagar i Småland, och god jakt! Tidigare diskuterade vi att byta tork mot knäcke, och så snart förkylningen gått över ska jag kavla, antagligen till helgen. Har du kvar torkställningen?
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.