0 390 visningar

8 svar

kan man färga med denna?

Annika

15 sep 2009 kl. 08:33

Och vad är det för sort?

0

Annika

15 sep 2009 kl. 13:09

kan det vara nån sorts ticka? Jag har letat å letat, men vet inte riktigt vad jag ska söka efter… hjälp tas tacksamt emot.

0

Bo E

15 sep 2009 kl. 13:13

Jag är inte så bra på skinn och tickor av denna typ…men tycker nästan det ser ut att kunna vara nån art av taggsvamp?

Tallhed tänker jag mig som naturtyp för denna.

Men vänta på svar från nån stjärna!
Det finns de som känner till detta med textilfärgning, det vet jag…

0

Annika

15 sep 2009 kl. 13:27

den växte som på en kant… eventuellt på nån slags rötter. I barrskog men inte tallhed. Mest granar. I Dalsland.

oh, vad roligt om det vore en taggsvamp! Men måste inte dom ha taggar?

0

Bo E

15 sep 2009 kl. 13:49

Jo, naturligtvis.
Såg ut så på fotot tyckte jag, men är det ett fast porlager så är det snarare en ticka.
Zonticka är det närmaste jag kan komma på.
Googla på den och se om det kan stämma…

0

Irene A

15 sep 2009 kl. 13:56

Det är skinnticka, Coltricia perennis. Om den är användbar som färgsvamp vet jag inte.

0

NadaL, Umeå

15 sep 2009 kl. 13:57

Tror att det är skinnticka,men vet ej om man kan färga med den.

0

siv n

15 sep 2009 kl. 14:47

Om det är en skinnticka går det att färga med den. 100 gr.torkad svamp /1hg garn blir en mörkt gul (ockra)
färg
siv n

0

Annika

15 sep 2009 kl. 16:23

Tusen tack för hjälpen!

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone