Narrkantarellens hattfärg kan variera mycket (orange, brun, gul, ibland mycket blek), men skivorna är tydligt orange. Det finns en nära släkting till den också (blek narrkantarell), som har blekgul hatt och skivor. De kan ge matsmältningsproblem hos en del, men den har också betraktats som misstänkt på grund av det förmodade nära släktskapet med pluggskivlingar.
lena, vad menar du “någon vanlig kantarell är det inte. När jag läst om den på Google så kan den variera mycket i färg och utseende, men den har täta skivor istället för åsar.”
menar du att du löste om “vanlig” kantarell på google eller menar du att du läste om narrkantarell ?
min erfarenhet säger mig att narrkantarell har skivor och att kantarell har åsar undertill.
Håller onekligen med per d om skivornas beskaffenhet.
Men inte ser det ut som en vanlig kantarell heller.
Möjligen om den är delvis stadd i förruttnelse.
Hur var det med doften, Lena M?
Kantareller och de brandgula narrarna har ju helt olika doft.
Konsistensen brukar också skilja, de falska ramlar lättare sönder, men det gör ju även halvrutten svamp.
Ingen tvekan om att det är narrkantarell. Som Irene säger så är den oerhört variabel i både färg och form. Skivorna hos narrkantarellen kan vara tjocka och låga så att de påminner om kantarellens åsar, speciellt närmast foten. Här är bilder av narrkantarell från en kort svamptur i Lida-skogarna i Tullinge igår:
http://mycena.net/svampguiden_forum_images_org/2006/Hygrophoropsis_aurantiaca_01.jpg
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.