Jag hittar rätt ofta en svamp i gräsmark som t.ex. parkområde och vägkant. Den är brun (mörk valnöt), köttig (gult kött), stor som en handflata eller hel hand insvängd kant på hatten, som är svängd inåt mot mitten (grop). Den har skivor utan tydlig avgränsad markering mot foten (som gul kantarell). Den doftar gott, är inte besk. Jag har vågat blanda in den i stuvning någon gång utan att bli sjuk. Jag skulle vilja veta vad den heter. Jag hittar den inte i svampboken.
Margareta
Tycker du att den VERKAR ätlig? Du är mej en modig en… (läs dumdristig) Din beskrivning fick mej att tänka på någon pluggskivling, men det finns säkert fler arter som stämmer… Det är lättare att hjälpa till om du lägger in en bild på svampen, gärna i olika vinklar, kanske en i genomskärning. Jag hade aldrig någonsin vågat äta svamp jag inte visste vad det var. Aldrig. Någonsin.
Låter som pluggskivling.
Den åt jag med god aptit som barn, och jag hade tur. Blev inte sjuk.
Nu vet man att den innehåller gifter som kan vara mycket skadliga.
Du kan liksom jag ha ätit den och mått bra, men följ helst rådet att börja undvika den, om det är den.
Kolla den i databasen:
http://svampguiden.com/art/visa/Paxillus_involutus
Den kan se mycket läckrare ut än på exempelbilden faktiskt!!!
Vill inte vara elak, men snälla ät ALDRIG, ALDRIG svamp du inte vet vad det är.
Vilken tur du har haft att du inte blivit sjuk. Inte för att illamående och kräkningar är väl det minsta man kan oroa sig för. Det finns faktisk svampar som innehåller gifter som man dör av.
Hoppas du inte tar illa upp!
Hittar du svampar du inte känner igen. Fota dem och lägg in bilden här. På så vis har jag lärt mig många nya arter. Både från egna och andras bilder.
Instämmer till 100% med Helena och Lill, och förtydligar mig lite.
När jag åt pluggskivling var jag alltså helt på det klara med att det var just pluggskivling.
Det var bara så att på den tiden hade pluggskivlingen beteckningen ätlig och vissa svampböcker hade t o m tips på hur den kunde anrättas.
Giftverkningarna har upptäckts i senare tid, detta var på 1960-70-talen och referenslitteraturen från 1940-50-tal!
Så håll er uppdaterde är ett gott råd!
Tja, det verkar som om det bara är jag som ätit den.
Jag smörstekte den väl förmodligen på samma sätt som kantareller och taggsvampar som oftast var det man eftersökte flitigast.
Men vissa späda pluggisar kan faktiskt se riktigt aptitliga ut, och doften är syrligt fruktig.
Jag åt allt på den tiden som inte hade giftkors i svampboken!
Men alla andra i familj och bekantskapskrets höll sig strikt till kantareller, taggsvampar och möjligen fårticka!
De tyckte nog jag var lite knepig som läste svamplitteratur och testade “nya” arter!
PÅ andra sidan Östersjön, i forna Ryssland görs svampsallad på just Pluggskivlingen. Den är inte försedd med kors i mina gamla svenska svampböcker heller men finske far och mormor visste redan på -70 talet att den skull man inte äta. Hur, vet katten.
Antigen-antikropp-reaktion. Ett ämne i pluggskivlingen (antigen) orsakar antikroppsbildning i vår kropp och gör så att röda blodkroppar klumpar ihop sig och sönderfaller(hämolys)
Personer som tidigare utan obehag ätit pluggskivling kan vid förnyad måltid få mycket akuta och allvarliga symtom.
Så snälla ät inte pluggskivling!
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.