0 437 visningar

12 svar

090913 Liten minifjällskivling???Sköldskivling?

Bo E

15 sep 2009 kl. 11:34

Fler fynd från söndagen.
Den första var en märklig fjällskivlingsliknande minisvamp med angenäm doft.
För liten att tugga på, tyckte vi…

Bild 3 visar vad jag nu antar vara sköldskivling, men jag blir aldrig riktigt säker på hur man skiljer dem från strecknagelskivling så jag vill gärna ha ett utlåtande av nån som kan dehär arterna ordentligt…

foto: Bo E-son

0

Irene A

15 sep 2009 kl. 11:47

Bild 3 visar svarteggad skölding, Pluteus atromarginatus, den brukar växa på barrträdsstubbar.

En Pluteus utmärker sig genom täta, fria skivor och rosa sporer.

Strecknagelskivlingen har vidvuxna till urnupna skivor, och de är påfallande glesa och tjocka. De yttersta millimetrarna av hattkanten saknar helt hattkött och brukar krulla upp sig.

0

Bo E

15 sep 2009 kl. 12:49

Tack Irene!
Då har vi bestämt sköldskivlingen!
Tyvärr kan jag inte bekräfta barrträdsstubbe för det var alltför murket, men det finns en grupp väldigt speciella granar i närheten varav vissa verkar mycket gamla, och någon kan för länge sen ha fallit samman och utgjort substrat för sköldingarna???

Men denna då?

Är det strecknagelskivling?

foto: Bo E-son

0

Irene A

15 sep 2009 kl. 13:28

Inte strecknagelskivling..
Fria, täta, och rosa skivor: skölding!

(om den inte har strumpa och är klibbig på hatten, för då är det en slidskivling förstås)

0

Bo E

15 sep 2009 kl. 13:44

Tja, nu var det inte jag utan nån av kursdeltagarna som plockade den. Men på fotot ser det ju ut som att det finns tecken på att den växt på ved, tycker jag, inga rester av någon strumpa.
Så vi antar att det är en grå form av sköldskivling då?

Vad tror du om “minifjällskivlingen”?

0

Bo E

15 sep 2009 kl. 16:58

Inga bud på minisvampen?

0

Peter, Linköping

15 sep 2009 kl. 17:02

Kan det inte vara syrlig?

0

Bo E

15 sep 2009 kl. 17:15

Bra förslag!

Bilderna som jag hittar via google stämmer på pricken, men jag hittar inga uppgifter om storleken på arten Syrlig fjällskivling (Lepiota cristata)

0

Karl S

15 sep 2009 kl. 17:57

Syrlig fjällis, Lepiota cristata, är en ganska liten rackare, och mycket vanlig.  Det ser verkligen ut som den, men den luktar saltsyra.

0

Saltsyra!

Svampnörden

15 sep 2009 kl. 18:38

Hur luktar det Karl?

0

Saltsyra!

Peter, Linköping

15 sep 2009 kl. 18:56

Den (svampen) luktar lite ettrigt syrligt, inte obehagligt, men inte citronpastiller direkt.

0

Saltsyra!

Karl S

15 sep 2009 kl. 21:08

Hur luktar saltsyra?  Hur luktar något surt?  Som citron, som man vet har sur smak?  Som en sur disktrasa? Inget av dessa. Svårt att beskriva i ord, man måste ha känt lukten. Men den är i alla fall stark och obehaglig.

0

Saltsyra!

Bo E

16 sep 2009 kl. 12:54

ha ha… upphittaren bedömde lukten som god och aptitlig…
Jag luktade oxå på den och tyckte inte den luktade så mycket, men absolut inte disktrasa, då får man komma med en såpmusseron!

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone