Fler fynd från söndagen.
Den första var en märklig fjällskivlingsliknande minisvamp med angenäm doft.
För liten att tugga på, tyckte vi…
Bild 3 visar vad jag nu antar vara sköldskivling, men jag blir aldrig riktigt säker på hur man skiljer dem från strecknagelskivling så jag vill gärna ha ett utlåtande av nån som kan dehär arterna ordentligt…
foto: Bo E-son
Bild 3 visar svarteggad skölding, Pluteus atromarginatus, den brukar växa på barrträdsstubbar.
En Pluteus utmärker sig genom täta, fria skivor och rosa sporer.
Strecknagelskivlingen har vidvuxna till urnupna skivor, och de är påfallande glesa och tjocka. De yttersta millimetrarna av hattkanten saknar helt hattkött och brukar krulla upp sig.
Tack Irene!
Då har vi bestämt sköldskivlingen!
Tyvärr kan jag inte bekräfta barrträdsstubbe för det var alltför murket, men det finns en grupp väldigt speciella granar i närheten varav vissa verkar mycket gamla, och någon kan för länge sen ha fallit samman och utgjort substrat för sköldingarna???
Men denna då?
Är det strecknagelskivling?
foto: Bo E-son
Tja, nu var det inte jag utan nån av kursdeltagarna som plockade den. Men på fotot ser det ju ut som att det finns tecken på att den växt på ved, tycker jag, inga rester av någon strumpa.
Så vi antar att det är en grå form av sköldskivling då?
Vad tror du om “minifjällskivlingen”?
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.