Jahaaaa, det är såpass svårbedömt ?
Trodde man kunde sätta Karl-Johan bara på färgen. Nåja, jag är helt NYBÖRJARE. iNTRESSERADE MIG MEST FÖR ATT DET BARA dräller AV SVAMP. mEN KAN MAN TORKA DESSA STRÄVSOPPAR ? jAG HAR EN SÅN eVERMAT, TORKOLLA.
//beNNY
Ber om ursäkt för CAPS LOCK, ids inte skriva om allt.
Strävsoppar är t ex aspsopp, björksopp och tegelsopp, de är vid snabb koll väldigt lika och det krävs en del erfarenhet samt koll på vilka träd de växer med för att artbestämma.
Läs gärna om sopparna på databasen om du vill veta mer…
http://svampguiden.com/databasen.asp
Jag behåller endast rören på de minsta sopparna. Flugorna sticker in sin snabel mellan rören och lägger sina ägg där. Väldigt svåra att se. Sen när äggen kläcks kryper larven upp i svampen och käkar. Syns ganska väl. Särskilt på strävsoppar (de flesta)som svartnar i skador.
Inte för att någon har dött av lite extra proteiner, men jag tycker bara inte om tanken att äta larver.
När man tillagar strävsoppar blir de lite slemmiga i stekpannan efter ett tag, men det är bara att fortsätta steka en stund till så försvinner det.
Tycker de blir godast om man endast tillsätter smör och salt.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.