0 361 visningar

17 svar

Riskor ?

BEnny

15 sep 2009 kl. 15:40

Kryllar av dessa här, säkert nån oätbar riska ?

//BEnny

Riska ???

0

Peter, Linköping

15 sep 2009 kl. 15:45

Visa gärna en bild på undersidan också.

Nån riska ser det inte ut som i alla fall.

0

Jan A, Uppsala

15 sep 2009 kl. 15:49

Värre än så, ser ut som en spindling utan undersida;)

0

BEnny

15 sep 2009 kl. 15:51

Sorry, har inga andra bilder, ville inte “riva upp” den för foto.

Den såg ut att må bra där.

//Benny

0

Irene A

15 sep 2009 kl. 15:51

Ja, rimspindling.. men lovar inget bestämt utan att se hela foten!

0

Jan A, Uppsala

15 sep 2009 kl. 15:52

Ja, den kryllade ju!

0

BEnny

15 sep 2009 kl. 15:52

hosch, fifan. Inget o bära hem då ?

Ni skulle se svampskogen här detta år, grym grym. miljoner svampar.

//BEnny

0

Irene A

15 sep 2009 kl. 15:55

Vadå fifan? Rimspindling är en toppensvamp, men ge oss foten för säkerhets skull.

0

BEnny

15 sep 2009 kl. 15:58

Har ej foten. Är fågelnörd annars, men hamnade in på svamp just idag. Roligt. Men jag ger ej björksopp och sandsopp +2som i böckerna, jag ger+1, går att äta men inte mer.
//BEnny

0

Peter, Linköping

15 sep 2009 kl. 15:58

Hade jag sett den där i skogen så skulle jag låtit den stå - det ser inte alls ut som rimspindling för mig.

(Hukar)

0

Bo E

15 sep 2009 kl. 16:20

Jag hör till de som torkar strävsopp och sandsopp och även Kallar om jag hittar några!
Tycker alla soppar vinner på torkning, fint att spara till vintern.

0

Helena i Lund

15 sep 2009 kl. 16:30

Jag tyckte också att det mest liknade en rimskivling, om än lite mörk. Men utan att se foten är det inte lätt.

0

Peter, Linköping

15 sep 2009 kl. 16:33

För att vara så utslagen har den väldigt kort och kraftig fot, färgen är fel och man kan bara med riktigt god vilja se rimfrost på hatten på bild 1.

Jag lämnar den till er…

0

Lill

15 sep 2009 kl. 18:49

Om du ska tillbaka så kan du ju plocka de och lägga ut nya bilder.
Tycker även jag att det ser ut som rimskivling, rimspindling eller vad den nu heter nu för tiden.
I så fall en supergod svamp.
Har tyvärr själv bara hittat fula exemplar i år.

0

Peter, Linköping

15 sep 2009 kl. 19:03

Jag säger inte att det inte är rimskivling, men hur kan ni vara så säkra? Utifrån bilden kan man knappast säga att det ser ut som en typisk rimskivling. Eller ser ni något jag inte har förstånd att uppfatta?

(Kanske är det så en icke maskäten rimskivling ser ut…)

0

Irene A

15 sep 2009 kl. 19:55

De rimskivlingar jag brukar plocka har sett ut så, men jag framhärdar inte, vill ju se hela foten först för att våga säga det säkert..!
Det händer ibland att man råkar på någon snarlik spindling (fast å andra sidan kryllar det inte av såna).

0

Benny

15 sep 2009 kl. 20:16

Jag tackar för svaren. Jat tänker INTE äta den.

//Benny

0

Jan A, Uppsala

15 sep 2009 kl. 20:33

Hade jag trott att det var en rimskivling så hade jag skrivit det. Tycker inte den ser så ut.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone