Måste bara få delge er vad jag stötte på idag. Gick tillbaks till fjolårets fyndplats för gul trumpetsvamp och hittade såna ofattbara mängder att min första tanke var “det här finns inte”
Det är alltså en delvis fuktig sydväst sluttning jag följde och hur jag än vred och vände på mig så fanns bara mer o mer.
Det bokstavligen rann trumpeter utför.
Jag följde backen över en gammal körväg, delvis genom ett hygge med bara torrt gräs, enar, ris och täller över ytterligare en körväg och upp i vanlig mossig och gräsig skog. Kanske 2-300 meter. Där vände jag.Men det fanns mer!
Väldigt synd att inte kameran var med idag så jag kunde fota hur de växte för glöm det där med att leta i kanten på kärr. Det var lite sumpigt längst ned där jag började men där fanns det minst av dem.
Jag fick med drygt 3 kg hem och då har jag inte ens plockat en bråkdel av det som finns - bara skummat ytan. Mycket är fortfarande smått.
Jag var där för 2 veckor sedan och såg att lite var på gång, jag har bett till de högre makterna att 4-beningarna skulle låta det vara och nån där uppe måste gilla mig för detta blev långt över allt jag kunnat föreställa mig.
Än mer förvånande är att inga 2-beningar verkar plocka nån svamp alls i denna mycket lättillgängliga skog.
kvällsjobb ett kärt besvär
Jag ska väl tillbaks om några dagar och plocka mer men de ska få växa till sig lite. Självklart ska jag fota men det börjar bli väldigt rörigt på marken av visset gräs o löv, så svamparna kommer inte synas så bra, däremot kan jag visa hur omgivningen ser ut där de växer och det var kanske det du menade?
Jag är i ett lyckorus och ni får gärna drägla lite en stund..
Innan jag fick min trumpetkick idag så har jag också varit lite avundsjuk och har haft ett sjukligt begär efter att få erövra svarta trumpeter.
Det börjar bli sent på säsongen så i utbyte får väl jag drägla vidare över era bilder på dem istället. ;)
tjena!!!
Vet precis va du pratar om, har sökt me ljus o lyckta efter svarta trumpeter och nu i förra veckan bara sprang ja på dom. Och inte dåligt heller ca 15 liter på ett bräde höll ta mig f-n på att svimma trodde inte de va sant osv så många grattis från en som vet om hur de känns!!!!
mvh johan i småland
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.