0 440 visningar

13 svar

Otrolig Guldåder!

zingo

15 sep 2009 kl. 17:56

Måste bara få delge er vad jag stötte på idag. Gick tillbaks till fjolårets fyndplats för gul trumpetsvamp och hittade såna ofattbara mängder att min första tanke var “det här finns inte”
Det är alltså en delvis fuktig sydväst sluttning jag följde och hur jag än vred och vände på mig så fanns bara mer o mer.
Det bokstavligen rann trumpeter utför.
Jag följde backen över en gammal körväg, delvis genom ett hygge med bara torrt gräs, enar, ris och täller över ytterligare en körväg och upp i vanlig mossig och gräsig skog. Kanske 2-300 meter. Där vände jag.Men det fanns mer!
Väldigt synd att inte kameran var med idag så jag kunde fota hur de växte för glöm det där med att leta i kanten på kärr. Det var lite sumpigt längst ned där jag började men där fanns det minst av dem.
Jag fick med drygt 3 kg hem och då har jag inte ens plockat en bråkdel av det som finns - bara skummat ytan. Mycket är fortfarande smått.

Jag var där för 2 veckor sedan och såg att lite var på gång, jag har bett till de högre makterna att 4-beningarna skulle låta det vara och nån där uppe måste gilla mig för detta blev långt över allt jag kunnat föreställa mig.
Än mer förvånande är att inga 2-beningar verkar plocka nån svamp alls i denna mycket lättillgängliga skog.

kvällsjobb ett kärt besvär

0

Birgitta F

15 sep 2009 kl. 18:00

grattis.avundsjuk nääääeee ;)

0

Helena i Lund

15 sep 2009 kl. 18:02

Fantastiskt Zingo! Några gånger har jag vadat in i svamphav, bl a svarta trumpeter, och jag får feber! :) Det är en underbar känsla, jag hoppas att alla får uppleva det!

0

Helena i Lund

15 sep 2009 kl. 18:04

Och förresten, kan du inte åka dit igen o fotografera, det hade varit häftigt att se!
Birgitta, jag är inte HELLER avundsjuk! ;)

0

zingo

15 sep 2009 kl. 18:22

Jag ska väl tillbaks om några dagar och plocka mer men de ska få växa till sig lite. Självklart ska jag fota men det börjar bli väldigt rörigt på marken av visset gräs o löv, så svamparna kommer inte synas så bra, däremot kan jag visa hur omgivningen ser ut där de växer och det var kanske det du menade?

0

Svampnörden

15 sep 2009 kl. 18:41

Jag håller på att programmera min GPS här och skulle behöva öva lite….kan inte du ge mig koordinaterna på de däringa svamparna :)

Grattis zingo.

0

Helena i Lund

15 sep 2009 kl. 19:07

Hahaha Svampnörden! ;)
Jag menade faktiskt både och Zingo, jag vill väldigt gärna se var de växer, och jag vill väldigt gärna se Att de växer!

0

anithau

15 sep 2009 kl. 19:14

Vilken ofattbar upplevelse du fått vara med om.
Jag kan nästan se det hela framför mig.
Stort Grattis till - lite avundsjuk, men inte missunnsam.

Hej och hå, plocka på.
Visa gärna bilder,när du fått några.

0

zingo

15 sep 2009 kl. 19:26

Hmm Svampnörden..
ingen dum idé -men tänk så oerhört tråkigt det skulle vara om koordinaterna blir fel-du skulle ju kunna hamna var som helst…. och det vill jag inte ha på mitt samvete.
;-D

0

zingo

15 sep 2009 kl. 19:37

Helena jag lovar o svär på att de fanns :-) Jag ska ta med kameran dit om några dagar så får vi se vad som låter sig fotograferas.

Från dagens skörd hade den största av dem en hattbredd på 8 cm och var 14 cm hög!

0

Helena i Lund

15 sep 2009 kl. 19:43

äh dra mej baklänges på en tallpinne….  Och jag betvivlade inte ditt ställe Zingo, jag ser att det blev tokigt skrevet i förra inlägget. Jag bara verkligen ville se att det finns såna mängder, mina skogar är så tomma så tomma, o jag vill drägla över din! ;)

0

zingo

zingo

15 sep 2009 kl. 19:55

Jag är i ett lyckorus och ni får gärna drägla lite en stund..
Innan jag fick min trumpetkick idag så har jag också varit lite avundsjuk och har haft ett sjukligt begär efter att få erövra svarta trumpeter.
Det börjar bli sent på säsongen så i utbyte får väl jag drägla vidare över era bilder på dem istället. ;)

0

johan

15 sep 2009 kl. 21:48

tjena!!!

Vet precis va du pratar om, har sökt me ljus o lyckta efter svarta trumpeter och nu i förra veckan bara sprang ja på dom. Och inte dåligt heller ca 15 liter på ett bräde höll ta mig f-n på att svimma trodde inte de va sant osv så många grattis från en som vet om hur de känns!!!!

mvh johan i småland

0

zingo

15 sep 2009 kl. 21:56

Tack-tack och vad roligt att du fann de svarta. Det tar tag i en och rusar en stund när man fattar vad man hittat.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone