0 2302 visningar

14 svar

Tillagning mandelriska

Cicci

15 sep 2009 kl. 18:27

Har hittat lite mandelriska som jag tagit rätt på. Vet bara inte hur jag ska hantera den, vill inte äta den idag. Förväller jag den likadant som tex kantareller eller torkar jag den. Har aldrig plockat den men nu blev jag nyfiken när det har blivit sån uppståndelse kring den.

0

Peter, Linköping

15 sep 2009 kl. 18:59

Mitt förslag är att du använder den som krydda. Mixa den eller hacka riktigt fint, gärna med dill och gräslök enligt Klas recept. Sedan låter jag den puttra i en blandning av svag buljong och grädde i minst 30 minuter. När den börjar smaka mumma tar jag av locket och höjer värmen så att den kokar ihop lite. Blanda med pasta.

Att bara steka den ger ingenting. Jag skall någon gång göra en duxelle och laga till i stekpanna med massor av smör. Den behöver fettet för att lösa ut sina smakämnen.

0

Helena i Lund

15 sep 2009 kl. 19:03

Jag håller med Peter, långputtrad i grädde, gärna med dill, ¨är jättegott! Och som sagt, finhackad, den har en lite gnisslig konsistens som jag inte riktigt gillar.

0

Peter, Linköping

15 sep 2009 kl. 19:04

Jag skrev gräslök men menade purjolök. Å andra sidan skulle nog gräslök och knipplök i lagom blandning passa ännu bättre.

0

klas jaederfeldt

15 sep 2009 kl. 20:28

du har rec, på min hemsida

0

guza

15 sep 2009 kl. 20:48

å jag har nyligen lagt in ett recept här på receptsidan

0

Boman

15 sep 2009 kl. 21:12

Jag hyvlade mina mandelriskor riktigt tunt med en mandolin(sån där skärgrej inte musikinstrumentet). Torkade en del till senare och stekte resten sakta och länge i smör, kryddade med dill, salt och en liten gnutta peppar, hällde på lite grädde och lät det puttra en stund. Hävde ut geggan på osötat rågbröd och njöt till kall bira.

0

Cicci

15 sep 2009 kl. 23:09

Tack för alla tips men jag vet fortfarande inte vad jag ska göra med den tills dess att jag vill äta den. Kan jag förvälla den så länge eller ska den torkas?

0

klas jaederfeldt

15 sep 2009 kl. 23:12

går bra att råfrysa

0

Birgitta F

15 sep 2009 kl. 23:33

Klas recept funkade fin fint hos oss
http://www.jaederfeldt.com/~klas.jaederfeldt/FOV1-00019F0F/
Det är nog det godaste i svampväg jag ätit på länge

0

Peter, Linköping

16 sep 2009 kl. 08:51

...tills du ätit mina briocher på sandsopp! : )

0

Peter

BirgittaD

17 sep 2009 kl. 00:17

lägg då in receptet på briocherna med sandsopp.

0

Peter

BirgittaD

0

Peter

BirgittaD

0

florens

27 aug 2016 kl. 01:00

Jag har smörstekt länge. Dill är den ultimata svampkryddan.Tyckte det var gott men mäktigt.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone