Har hittat lite mandelriska som jag tagit rätt på. Vet bara inte hur jag ska hantera den, vill inte äta den idag. Förväller jag den likadant som tex kantareller eller torkar jag den. Har aldrig plockat den men nu blev jag nyfiken när det har blivit sån uppståndelse kring den.
Mitt förslag är att du använder den som krydda. Mixa den eller hacka riktigt fint, gärna med dill och gräslök enligt Klas recept. Sedan låter jag den puttra i en blandning av svag buljong och grädde i minst 30 minuter. När den börjar smaka mumma tar jag av locket och höjer värmen så att den kokar ihop lite. Blanda med pasta.
Att bara steka den ger ingenting. Jag skall någon gång göra en duxelle och laga till i stekpanna med massor av smör. Den behöver fettet för att lösa ut sina smakämnen.
Jag hyvlade mina mandelriskor riktigt tunt med en mandolin(sån där skärgrej inte musikinstrumentet). Torkade en del till senare och stekte resten sakta och länge i smör, kryddade med dill, salt och en liten gnutta peppar, hällde på lite grädde och lät det puttra en stund. Hävde ut geggan på osötat rågbröd och njöt till kall bira.
Klas recept funkade fin fint hos oss
http://www.jaederfeldt.com/~klas.jaederfeldt/FOV1-00019F0F/
Det är nog det godaste i svampväg jag ätit på länge
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.