0 612 visningar

23 svar

Vilken blå fingersvamp!?

Frida

15 sep 2009 kl. 18:42

Hej!

Denna vackert blåa!! fingersvamp hittade jag i betesmark. Närmaste träd är lönn. Har aldrig sett något liknande, den var ca 2 cm hög.

Någon som har en aning? Kanske en blå c.rosea eller något?

Blå fingersvamp

0

Irene A

15 sep 2009 kl. 19:17

Det ser ut att vara någon av Clavaria-arterna som blir mörkare sen - C. asperulospora, pullei, greletii, det finns säkert fler.
Någon ängssvampsinventerare borde ha koll på vad som finns.

0

Stefan J

15 sep 2009 kl. 19:21

Det finns en som heter Clavaria greletii. Den är inte blå utan mera grå (kanske gråblå). Mig veterligen är den ännu inte känd från Sverige men väl från Norge och Finland.

Sedan finns det också ett par andra i liknande färgskala, men dem har jag aldrig sett. Bifogat är ett av mina fynd som är mikroskoperat och säkert.

Clavaria greletii

0

Elisabeth Jansson

15 sep 2009 kl. 19:37

Vilken otroligt vacker och förmodligen sällsynt fingersvamp du hittat.
Kollade du runt försiktigt ibland kan det finnas flera fruktkroppar eller så kan de vara på gång!

0

Frida

15 sep 2009 kl. 20:18

Spännande! Ska hålla koll och om det kommer mera fruktkroppar den närmast tiden. Får se om den ändrar färg till ev mer grått… Den var så liten att det verkligen var tur att jag fann den! Har märkt ut platsen så jag kan hålla koll…

0

Stefan J

Frida

15 sep 2009 kl. 21:04

Hej,

Vart är ditt fynd ifrån?

0

Stefan J

Irene A

15 sep 2009 kl. 22:53

Jag kan berätta att jag hittade en precis likadan för 20 år sen på gamla slåttermarker i Grangärde i Dalarna. Den samlades in, men var inte tillräckligt mogen för att kunna artbestämmas säkert. Då föreslogs Clavaria pullei som tänkbar art - men då tror jag inte att Clavaria greletii var känd från Sverige.

0

Frida

16 sep 2009 kl. 06:28

Spännande Irene att du fann en liknande I Grangärde. Det är ju inte alls överdrivet långt här ifrån över skogen . Kanske ca6-7mil. Ska spara denna så att det med säkerhet finns mogna sporer… 

Hans v E ,jag blev själv förvånad när jag såg den. Tankarna snurra o snurra för jag har då aldrig heller sett eller hört om en blå clavaria.

0

C. greletii

Stefan J

16 sep 2009 kl. 17:57

Mina fynd är från Finland. Här har vi fem prickar på kartan, fyra i sydboreal zon och en i mellanboreal nära Torneå.

Alla greletii jag sett är av samma färg, både unga och gamla - med åldern blir den bara mera rynkig. Hur den ser ut i regn vet jag inte.

Den på bilden växte på en gammal vägkant på kalkgrund. En annan har jag sett på ogödslad betesmark med lång kontinuitet i en nationalpark, ej kalk. Där växte det också massor med andra sällsyntheter, bl.a. Nordens första Clavaria luteoochracea, som nu sekvenserats och placerats i Ramariopsis.

0

C. greletii

Frida

16 sep 2009 kl. 18:07

Makalöst spännande det här med svampar! Detta är ju betesmark med grönstenspåverkan, och lång kontinuitet av bete/slåtter.
Jag hoppas jag väntar länge nog för att vara säker på mogna sporer, så att vi får en säker artning. Det vore ju tråkigt om det skulle bli som med Irenes fynd… Kanske är ju ingen kul artning…..

Kanske det är C.greletii eller något annant. Någon som vet om den är säkert funnen i Sverige?

0

C. greletii

Irene A

16 sep 2009 kl. 19:03

Om greletii är funnen i Sverige ligger den kanske i någons hemliga byrålåda..
Jag hittar inga officiella fynduppgifter, men den är hittad i Danmark och Norge (väster om Mjösa, inte så långt från Värmland det heller :-)

0

C. greletii

Frida

17 sep 2009 kl. 07:03

Tack Irene,
Men visst är det konstigt att vi båda hittat en så blåfärgad! Stefan j´s ex har ju haft samma färg hela tiden… ¨Ååh jag är så nyfiken på vad det kan vara. Lovar o ta upp resultatet så fort jag vet något mer av vikt.:)

0

C. greletii

Irene A

17 sep 2009 kl. 08:47

Det kanske är ett bra år för den..
Jag kom just ihåg att jag fick en bild från en svampkollega förra veckan av en likadan, inte definitivt artbestämd än, men trolig greletii(!)

Hittad i Tuna-Hästberg, kalkrik hackslog

0

C. greletii

Frida

17 sep 2009 kl. 09:10

Jamen här syns ju lite blåton! Grå men det syns att det finns blått med i färgen.Kul, då kanske den finns i Sverige. Berätta gärna om du får reda på vad den blir artad till. :)

0

C. greletii

Frida T

19 sep 2009 kl. 10:29

Den höll på att torka bort ute, toppen hade skrumpnat bort i torkan . Så jag tog in den nu gråa svampen.

Sen händer något som inte får hända! Jag torkar svampen på en hylla ovanför där jag matar kattern (Oprofsigt!) Lägger den i en burk med lock så att den ska vara säker…. Burken ligger nu på morgonen uppochner utan svamp! ¨
Gråter elefant tårar men den går inte att finna ....

Det enda som finns kvar av svampen är lite som jag lagt på en glasskiva för att själv få kika lite under förstoring (Men jag fattar inget av vad jag ser) Så det var den sagan det.

Den nu gråa fingersvampen innan den försvann

0

C. greletii

Irene A

19 sep 2009 kl. 11:14

Synd, men om du har sparat den lilla gnuttan kanske det räcker ifall någon annan har möjlighet att titta på den?

0

C. greletii

Elisabeth Jansson

20 sep 2009 kl. 21:08

Tråkigt med svampen!
Kanske det finns sporer kvar på den lilla biten!

Har du varit tillbaka till växtplatsen det kanske har kommit någon ny fruktkropp!

0

Elisabeth J

Hans v E

20 sep 2009 kl. 21:42

Jag tyckte bara det var så otroligt att någon hittat en blå Clavulina, för det trodde jag inte fanns. Det är väl inget fel att ifrågasätta!
Jag har aldrig misstänkt att någon skriver under annans namn, jag går på det mesta.

0

Elisabeth J

Hans v E

20 sep 2009 kl. 21:48

De stavfel jag vill rätta till är jag övertygad om inte beror på dyslexi.

0

Irene

Hans v E

20 sep 2009 kl. 21:51

Dina greletii tycker jag ser ut som jordtungor med sin gräns mellan hymenium och steril fot.

0

Irene

Irene A

20 sep 2009 kl. 22:09

“Mina” greletii är inte mina, men de har kollats så långt att de tillhör Clavaria, men inte asperulospora - en art som har hittas på lokalen tidigare.

0

Elisabeth J

Frida T

21 sep 2009 kl. 06:30

Jag är där o kikar lite då och då, har tom vattnat där så att förutsättningarna ska vara de bästa för ev nya fruktkroppar. :)

Ca en halv meter ovanför har det dykt upp vita fingersvampar. Troligtvis vanlig maskfingersvamp, om det betyder något vet jag inte…

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone