Det finns en som heter Clavaria greletii. Den är inte blå utan mera grå (kanske gråblå). Mig veterligen är den ännu inte känd från Sverige men väl från Norge och Finland.
Sedan finns det också ett par andra i liknande färgskala, men dem har jag aldrig sett. Bifogat är ett av mina fynd som är mikroskoperat och säkert.
Clavaria greletii
Jag kan berätta att jag hittade en precis likadan för 20 år sen på gamla slåttermarker i Grangärde i Dalarna. Den samlades in, men var inte tillräckligt mogen för att kunna artbestämmas säkert. Då föreslogs Clavaria pullei som tänkbar art - men då tror jag inte att Clavaria greletii var känd från Sverige.
Spännande Irene att du fann en liknande I Grangärde. Det är ju inte alls överdrivet långt här ifrån över skogen . Kanske ca6-7mil. Ska spara denna så att det med säkerhet finns mogna sporer…
Hans v E ,jag blev själv förvånad när jag såg den. Tankarna snurra o snurra för jag har då aldrig heller sett eller hört om en blå clavaria.
Mina fynd är från Finland. Här har vi fem prickar på kartan, fyra i sydboreal zon och en i mellanboreal nära Torneå.
Alla greletii jag sett är av samma färg, både unga och gamla - med åldern blir den bara mera rynkig. Hur den ser ut i regn vet jag inte.
Den på bilden växte på en gammal vägkant på kalkgrund. En annan har jag sett på ogödslad betesmark med lång kontinuitet i en nationalpark, ej kalk. Där växte det också massor med andra sällsyntheter, bl.a. Nordens första Clavaria luteoochracea, som nu sekvenserats och placerats i Ramariopsis.
Makalöst spännande det här med svampar! Detta är ju betesmark med grönstenspåverkan, och lång kontinuitet av bete/slåtter.
Jag hoppas jag väntar länge nog för att vara säker på mogna sporer, så att vi får en säker artning. Det vore ju tråkigt om det skulle bli som med Irenes fynd… Kanske är ju ingen kul artning…..
Kanske det är C.greletii eller något annant. Någon som vet om den är säkert funnen i Sverige?
Den höll på att torka bort ute, toppen hade skrumpnat bort i torkan . Så jag tog in den nu gråa svampen.
Sen händer något som inte får hända! Jag torkar svampen på en hylla ovanför där jag matar kattern (Oprofsigt!) Lägger den i en burk med lock så att den ska vara säker…. Burken ligger nu på morgonen uppochner utan svamp! ¨
Gråter elefant tårar men den går inte att finna ....
Det enda som finns kvar av svampen är lite som jag lagt på en glasskiva för att själv få kika lite under förstoring (Men jag fattar inget av vad jag ser) Så det var den sagan det.
Den nu gråa fingersvampen innan den försvann
Jag är där o kikar lite då och då, har tom vattnat där så att förutsättningarna ska vara de bästa för ev nya fruktkroppar. :)
Ca en halv meter ovanför har det dykt upp vita fingersvampar. Troligtvis vanlig maskfingersvamp, om det betyder något vet jag inte…
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.