Höjd 4,5cm i rensat skick, samma färger som trattkantarell, växer
på samma ställe. Konsistens nånstans mellan tuggummi och gummisnodd. Inga åsar på undersidan. Luktar inte trattkantarell, har ingen tratt.
Tycker den liknar en liten murkla.
Hittade dom längst ner i korgen när jag nästan rensat färdigt.
Vad händer om man äter en sån svamp?
Ätligheten hos Leotia lubrica var uppe i forumet tidigare. Man bör npg avstå från att äta den då liknande arter inom Cudonia, mössmurklingar, har visat sig innehålla höga halter av gyromitrin, giftet i stenmurkla
(Andary & al, 1984: Teneur en toxine et inconsistance de l’intoxication gyromitrienne — Bull. Soc. Mycol. France 100(4): 273-285.)
Jag vet inte hur nära möss- och slemmurklingar står varandra systematiskt, men visst vore det befogat med en undersöking av ev. giftinnehåll, om det nu inte redan gjorts det? Den ser förvisso oaptitlig ut, men för en ovan plockare kan det nog slinka med några stycken då ivern sätter in.
Jag kom ihåg fel: efter koll av artikeln citerad ovan, så _hade_ faktiskt Andary tagit med Leotia lubrica i sin analys.
L. lubrica verkar ofarlig, hade bara 5 mg/kg färsk svamp av giftet gyromitrin, medan Cudonia circinans hade 150, och stenmurkla (Gyromitra esculenta) hade 200-300 eller mer.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.