Jag har gjort en blandning med eteriska oljor som jag använd på 3 skogsturer nu. Vet inte om det är oljan eller nåt annat som gör att jag får vara i fred för dem. Men det verkar faktiskt fungera.
Har haft max 2 avskum på mig till skillnad mot att de attackerar i stora klungor.
Har även märkt när man ser dem landa i t ex ansiktet så flyger de iväg direkt.
Är det nån mer här på guiden som håller på med oljor så prova gärna och berätta vad ni tycker!
Blandningen jag gjorde bestod av
eteriska oljor av: Tee-tree, Kryddnejlika, Lavendel, Citrongräs och Apelsin i lika delar (5 droppar vardera) i ca 2 msk mandelolja.
Kryddnejlika är effektivt mot flugor och citron mot mygg, så kanske vi äntligen kan hitta en lindring mot dessa djävulens hantlangare.
http://www.jaktojagare.se/se/article_print.php?id=268565
Kolla länken så står lite om deras torftiga liv. De dör fort utan blod och är värdelösa flygare, därför finns de ibland bara väldigt lokalt.
Gjorde blandningen under helgen men före det var jag så attackerad att jag knappt inte ville gå till skogen.
Ifjol testade jag med bara Tee-Treeolja och det gav viss lindring det med.
Jag misstänker att det är samma sak med fästingarna, vill vi ha en stor hjortstam för jakt får vi aceptera fästingarna. Det är bara frågan vilka vi man då talar om, allmänheten får betala ett högt pris för att ett litet fåtal skall få roa sig med sin hobby, att döda djur.
Jag gör vad som helst för att bli av med dessa äckelpäckelkryp! Vad menas exakt med eteriska oljor? Är det nåt du pysslar med och gör själv eller finns det att köpa färdigt? Hjälp! Jag är beredd att gå i skogen och stinka som en hel parfymbutik om det hjälper…!
De eteriska oljorna (biologiska) köper man oftast på hälsokosten eller där ekologiska produker säljs.
Var bara uppmärksamma på att inte
köpa syntetiska doftoljor till
t ex aromalampor - de är inte hudvänliga.
En flaska kostar i snitt 50-60 kr. De ska inte användas direkt på huden utan blandas med en basolja t ex mandelolja eller olivolja m fl.
Det är bara lavendel som kan användas direkt på stick/bett.
Det kan ju bli lite dyrt att köpa så många oljor bara för att testa, så jag hade hoppats på att det skulle finnas nån mer här som kunde prova om det hjälper innan man hävdar att det funkar. :-)
Självklart är det bara kul om ni vill prova.
Oljorna har olika egenskaper och kan användas till mycket annat, massage, aromalampor, hudvård, mm.
Själv gör jag tvål och tillsätter doft för olika ändamål, Apelsin i lite vatten duschas ut för att fräscha upp luften i ett rum.
Det finns bra böcker och broschyrer som förklarar dess egenskaper och hur de funkar.
Vad olika det kan vara från plats till plats.
Visste inte ens vad en älglus var förän nu.
Googlade älglus och fick fram bilder på en fluga som jag endast råkat ut för en enda gång och det var tidigare här i höstas. Den ville inte lämna mig i fred så till slut fångade jag den i en burk. visste inte vad det var för fluga, men nu vet jag.
Undrar om de är ovanligare här i norr? (Västerbotten)
De är ovanligare här i Västerbotten, men förekomsterna verkar vara väldigt lokala överallt. Det är bara i ett område där vi brukar gå (strax nedanför Umeå) som vi råkade ut för dem förra hösten. Den gången var det gott om älg där, som käkade upp “våra” trattisar. Än så länge har älglusflugorna inte synts till där i år.
Detta äckelkryp har inte alls funnits här i trakterna (Dalarna) förrän för nåt år sendan. Det är de varma höstarna vi haft i några år som har gjort att älglusflugan har kunnat sprida sig norröver. Det ser väl inte så positivt ut i år heller, mitten på september och vi har fortfarande dagar med sommarvärem…
Hej,
Snor tråden lite för info om att
jag har köpt Mosi-Guard på nätet - http://www.mosiguard.se - som ska täcka mygg, knott, svidknott, broms och älgfluga!
Jag har bara använt det två gånger men båda gångerna har jag gått i skogen utan att bli ofredad av några som helst insekter. Kanske lite tidigt att säga att det funkar men det verkar så. Gav runt 120:- inkl frakt.
Nån mer som provat detta preparat?
Jag har nyss fått hem min flaska med Mosi-guard. Har inte hunnit testa än, men jag ska ut i skogen i helgen så då blir det test i skarpt läge! Jag återkommer med rapport! Jag är rädd för att det är för bra för att vara sant så jag tar med mig min mygghatt fär säkerhets skull! ;-)
Jag minns när den dök upp första gången i Närke. Det var i mitten av 80-talet. Jag hade aldrig sett den tidigare trots att jag var ute i svampskogen jämt. Så en höst fanns den bara där i mängder och sedan dess har jag inte tyckt att det är lika roligt i skogen om hösten. Appropå dess vanlighet i Norrland så har jag under tio års tid rest runt i Norrland mest norr om Skellefteå i jakt på goliatmusseron, det brukar bli ca 500 mils bilkörning med stopp på ett otal lokaler. Under dessa år har jag bara stött på ett fåtal lusflugor. Men enligt en person jag pratade med i Lannavaara (NO Kiruna)så förekom den för första gången där för ca 6-7 år sedan. Uppgången i Södra sverige på 80-talet är alldeles säkert kopplad till boomen i Älg- och rådjursstammen. Varför den inte finns i någon större mängd i Norra norrland trots många hjortdjur kan man ju spekulera i, kanske har den t.ex. inte ren som värddjur?
Med tanke på kommande svampresa till Närke, tänker jag att det vore bra med skydd mot krypen. Har bara stött på några fåtal här i Skåne, och de har väl inte stört nåt vidare, men kommer de i hela armeer kan de nog vara rysligt irriterande! Finns Mosiguard att köpa i handeln? Sen minns jag också Svampstaffs sambos fina lilla toppluva från förra hösten.. (asgarv) Sån ska jag ha, indränkt med medel av starkaste sort! :)
I Norrbotten där jag ursprungligen kommer ifrån har det alltid funnits en s.k “gummifluga” (den var omöjligt att slå ihjäl omgående). Den var annorlunda i färgen mot den här nere men förmodligen samma släkte. Den höll sig mest till fåglar.
Spridningen av älgflugan norrut beror nog mest på ökningen av rådjur.
Jag upplever 2 st som obehag..hu för 50
1984 minns jag hur svärfar kom in i köket och hade dessa kryp på sig.Södra Råda Gullspång.
Han hade tagit reda på älhudar och saltat in dem han hade säkert på sig 5-6 stycken och jag skrek ut, för min dotter var baby då!
Hade tidigare bott i Ekshärad och varit mycket i skogen och aldrig träffat på dem, även varit med på älgjakt norr om Arvika och aldrig stött på någon,sedan har de spridit sig,men den måste ha ett värddjur.
Eukalyptus olja fungerar till en viss del på de här otäcka krypen.Om jag går ut utan oljan blir jag attackerad av stora mängder men med oljan blir det bara ngn enstaka som landar för att sen flyga bort igen.
Har även upptäckt att om jag har parfym på mig så får jag fler än utan. (Använder inte parfym när jag ska ut för att plocka svamp men kan ha tagit på det av annan anledning tidigare.)
Om jag minns rätt så är det bara honorna som söker värddjur och det är dom som kryper upp i håret. Hanarna är bara ute efter att hitta honor och sätter sig oftast bara på kläderna.
Träffade själv på dom för 13 år sedan men efter att då ha pratat med jägare fick jag veta att de funnits i skogarna runt Växjö betydligt längre än så. Då fanns de bara i älgtäta områden men nu räcker det med att en älg eller ett rådjur har passerat i skogen för att det ska finnas massor på den platsen.
Smidigaste sättet att döda de ni får på er är att hålla den mellen 2 fingrar (tumme+pekfinger) Tryck fingrarna hårt emot varandra och dra isär fingrarna. Då mosar ni lössen direkt och slipper försöka spetsa dom med nageln.
I år har jag bara sett ett par - tre älgflugor, men om det beror på att jag använder mer vitlök eller om de minskat här i Närke må vara osagt.
Jag har i år inte haft några problem med vare sig dem, fästingar eller mygg, men jag preparerar skodon och byxlinningar med vitlök och har alltid en färsk bit i fickan utifall det krävs högre dos i utandningsluften för att skrämma ev. myggor!
Jag tycker att oljor är kletiga och lite onödiga för min del…
Annars skulle nog en olja med vitlök, skvattram och nån mer insektsavskräckande ingrediens gå att blanda till.
I länken kan alla få sitt lystmäte vad gäller lusflugor. Notera att hjortflugan (älglusflugan) beskrivs som tämligen sällsynt i södra Sverige. Undrar om textförfattaren någonsin är ute i skogen?
http://www.nrm.se/sv/meny/faktaomnaturen/djur/insekterochspindeldjur/flugorochmyggor/lusflugor.1265.html
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.