0 294 visningar

9 svar

Vad kan detta vara för svamp?

Lotta

16 sep 2009 kl. 13:54

Vi har som uppgift på vår fältibiologikurs att inventera ett områmde med svampar och sedan artbestämma dem. Vi har nu kört fast på en svamp som vi inte har en aning om vad det kan vara för något. Vi vore jättetacksamma för tips!
Tack!

Artbestämningshjälp

0

Irene A

16 sep 2009 kl. 15:08

Jag antar att meningen med kursen bl.a. är att lära sig använda bestämningslitteratur, så jag kanske kan ge lite ledtrådar om jag vet vilka böcker ni använder ;-)

0

Lotta

16 sep 2009 kl. 15:24

Egentligen så är det väl själva inventeringen som är “det vi ska lära oss av”. Kunde man artbestämma allt man hittade så var det bra, men denna svampen har vi inte hittat någonstans… Vi har använt oss av Norstedts stora svampbok och Svampguiden utgiven av Ica Bokförlag. Vi har även testat att nyckla, men vi lyckades inte så bra…. ;O) Vi har en till svamp som vi skulle behöva lite tips på. Jag bifogar den!

Artbestämningshjälp

0

Irene A

16 sep 2009 kl. 15:42

Ajdå, när svampen inte ens finns i boken fungerar inga ledtrådar förstås.. Då får ni den här:
http://svampguiden.com/art/visa/Stropharia_hornemannii

Den andra påminner om gulbandad spindling, men skivorna ser lite för täta ut, så det är nog någon annan art

0

Lotta

16 sep 2009 kl. 16:03

Tack snälla för ditt svar!
Vi var lite inne på den svampen, men så hittade vi ingen ring på exemplaret vi hade hemma… Är den ätlig? (Vi ska inte äta den vi har hemma, utan bara ha med det på infon om arten.)

0

Karl S

16 sep 2009 kl. 19:16

Den första svampen är antagligen Stropharia hornemannii, den andra har, som Irene säger för täta lameller för gulbandad spindling, Cortinarius gentilis.

Fick ni svamparna i handen, eller fick ni bara bilder att kolla på?  Bild nr 2 visar inte tydligt lameller och kött, så bestämningen måste bli väldigt approximativ. Kanske spensliga exemplar av C. callisteus?

Obs att ingen av dessa arter anses ätliga, och ingen av dem har någon ring på foten.

0

Lotta

16 sep 2009 kl. 20:18

Jag skickar med lite fler bilder! Vi plockade dem i skogen, så vi kunde se dem på nära håll och känna på dem½

0

Lotta

16 sep 2009 kl. 20:20

Här kommer fler bilder!

0

Lotta

17 sep 2009 kl. 19:14

Ingen med några fler idéer? :)

0

Irene A

17 sep 2009 kl. 22:40

Jag tror att den sista kan vara eldspindling, Cortinarius limonius, men lite tanigare än de brukar vara.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone