Hej!
Är detta en olivjordtunga var.fuscorubens? (Är det ens en art?) Har ej sett microglossum förut (bara på bild) så jag hoppas någon kan bekräfta eller dementera min teori? Slät fot med mörkare “Huvud”. Växte på torr betesmark.
Någon som vet?
Olivjordtunga?
Jag tror på din teori. Vilken kul svamphöst du har i dina marker!
Om man ska skilja ut fuscorubens som art eller inte, är väl inte riktigt utrett vad jag vet.
Det förekommer flera distinkta färgformer - en som liknar din, en annan med mörkbrunt huvud och turkosfärgad fot, även olivgröna med rödbruna stråk i..
Microglossum olivaceum avser den olivgröna formen (sensu stricto = i snäv bemärkelse).
Microglossum olivaceum s.lat (sensu lato = i vid bemärkelse) avser alla färgvarianter.
Tydligen håller man det öppet för att några färgvarianter kan komma att betraktas som egna arter, alltså inte bara fuscorubens, utan även andra. Använd den senare beteckningen och beskriv i kommentarfältet vilken färg den har.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.