Jag tror inte att du har hittat Gymnopilus spectabilis, ringbittersk., som har ganska slät hatt och gulaktig fot och bara växer på träd. Det ser ut som en spindling, men jag vet inte vilken, det behövs mer data. Den ser stor ut, hur stor?
RasBohlins kommentar, har den något att göra med att G. spectabilis innehåller hallucinogena ämnen?
Jag tycker det verkar ganska vanligt att man hittar “vedsvamp” som växer på vedrester i marken så de ser ut som “marklevande” svamp!
Just det Karl, jag syftade ju på den lag som trädde i kraft för några år sedan, som förbjuder handhavande av samtliga svampar som innehåller psilocybin, och/eller psilocin. Tänkte det var därför som HIK inte fått ett enda svar på sin fråga på nästan en HEL TIMME ;) Svampguiden brukar ju vara rätt pigg och allert så här års, även om kanske inte alltid vädret är det bästa, men det är det ju nu! =)
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.