0 454 visningar

5 svar

Vilken spindling?

Tanja i Gagnef

16 sep 2009 kl. 21:37

Dessa granna spindlingar har jag sett gott om i år. Hatten är så rundkullig så på håll ser de ut som soppar! Lukten svagt obehaglig, smakade gjorde jag inte!!
Mossig barrskog i Dalarna.

Spindling

0

Karl S

16 sep 2009 kl. 21:47

Det ser ut som om velum (slöjan) är lite violett, men det kan vara en effekt av ljusförhållandena. Om den är helt vit kan det vara Cortinarius biformis, som är mycket vanlig. Det vore fint med en bild av den unga i genomskärning så man ser lamellerna.

0

Tanja i Gagnef

16 sep 2009 kl. 22:00

Hmm.. jag ska skära itu en nästa gång jag är ute. Jag vet att det är fånigt men jag har nån aversion mot spindlingar och vill inte gärna hantera dem… Men jag vill ju gärna veta vad detta är för en så jag får väl fixa det ;-)

0

Spindlings-aversion

Karl S

17 sep 2009 kl. 18:01

Beror din aversion på:

- att det finns dödligt giftiga arter?  Tänk då på att av de ca 1800 arter spindlingar vi har i Europa är bara 3 konstaterat i den klassen.  Vi har oxo diskuterat i olika trådar att det inte är farligt att handha giftsvampar, skära dom, plåta dom, smaka på dom (om man spottar ut direkt).

- att dom ser ruggiga eler fula ut?  Tänk då på att det finns oxo många otroligt vackra spindlingar.  Åk till Öland när det är en bra säsong och kolla in alla Phlegmacium med gula, gröna, oliva, röda, oranga, violetta färger som kryllar i beteshagarna.  Eller åk till Södra halvklotet där dom är ännu vackrare och fula spindlingar är i minoritet.  Se t ex:
http://karl.soop.org/Svenska/gallery.html
särskilt det nedre galleriet.

Lycka till med nya spindlingar!

0

Spindlings-aversion

Tanja i Gagnef

17 sep 2009 kl. 20:29

Nej jag är inte orolig för giftigheten - det är förmodligen utseendet, och speciellt “spindelväven”! Jag är ju rädd för spindlar så det hänger kanske ihop ;-) OJ, tack för länken, vilka fina spindlingar det finns!!

0

Irene A

17 sep 2009 kl. 20:41

Jag tror att den första bilden av spindlingen har en hel del blåstick, och att den andra bilden visar något riktigare hattfärg.
Med velumflockarna på hatten tycker jag att det påminner om grankransspindling, Cortinarius saginus (det är i alla fall en vanlig art i fuktiga och mossiga granskogar..).

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone