Charina Johansson..Det är något av det roligste som finns när det finns så stora mängder med Karl-Johan, när det är riktigt bra kan man plocka 100-tals kilo per dag.. nästn så mn är sugen att dra till Varberg!,
Bo Reyder, , jag har som princip att låta folk göra som dom vill, så länge det är lagligt, , har själv slutat “ge bort” svamp, däremot har jag sålt tonvis med Karl-Johan och kantarell genom åren, den lilla skärv det inbringat brukar vara gå åt som familjens respengar vid utlandssemestrar, kanke kan vara nå´t.
Snyltingar är parasiter som tillhör sporsäckssvamparna (Ascomyceter). Den mest kända är gul svampsnylting (Hypomyces chrysospermus), som angriper soppar, och det är oftast karljohan man upptäcker den på.
Soppen får först ett vitaktigt överdrag, blir sedan genomvävd av parasiten. När snyltingens sporer har mognat, blir hela svampen gul.
Mig veterligt är inte snyltingen giftig, men bryter snabbt ner värdsvampen så att den blir oätlig.
En karljohan kan användas så länge inte angreppet har hunnit förändra den i färg, konsistens eller lukt, eller gett upphov till någon synlig deformering av fruktkroppen.
Läs gärna här också:
http://www.jaederfeldt.com/klas/mormor.htm
(slutet på artikeln)
Till Charina: Du kan inte ha det lätt om du tror att min upplysning handlar om avundsjuka…
Tack Irene,
Nu vet jag vilken svamp jag inte ska plocka :)
Än mindre köpa i butik.
Tråkigt att plockerskan kände sig kritiserad av din fråga. Den är fullt berättigad då det är väldigt intressant att veta om butikerna och restaurangerna som köper svamparna själva är medvetna om problemen i våra råvaror.
Grattis! Rapporterade själv nyligen om 10 kilo orensat. Är osäker på hur man ska rapportera. Vägde inte slutresultatet men det blev 29 rejäla portionspåsar som nu finns i frysen. Kan handla om ett par kilo drygt kanske.
Är dina 25 kilo fullt ok att använda och hur gör du med alla ev. larvgångar där “hyresgästerna” endast passerat..?
Tacksam för svar från okunnig “SAS”
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.