0 225 visningar

21 svar

25 kg Karljohan på 2, 5 timma

CharinaJohansson

20 aug 2006 kl. 11:56

Passa på att gå ut nu.
Snyltingen är på gång.Så ni får snabba er!!

0

Lena M

20 aug 2006 kl. 11:57

Säger bara oj, oj, oj !

0

Irene A

20 aug 2006 kl. 12:14

En liten undran bara: Hur gör du med de snyltingangripna, säljer du dem också?

0

Preben

20 aug 2006 kl. 12:18

Har Irene vaknat på fel sida idag?

0

CharinaJohansson

20 aug 2006 kl. 12:43

Uppenbarligen!!!

Irene A, du skämtade mig aprilo va?!

0

Irene A

20 aug 2006 kl. 12:47

Jag skämtar inte. Det var en allvarlig undran, eftersom det ligger snyltingangripna karljohan i lådorna.

0

Bo Reyer

20 aug 2006 kl. 12:50

Jag har en stenhård princip. Har aldrig tjänat ett öre på svamp och bär under mitt drygt 50-åriga liv. Däremot skänker jag bort av överskottet till äldre och handikappade som inte längre tar sig ut i skogen för egen maskin. Detta borde fler göra!

0

Preben

20 aug 2006 kl. 12:53

Vad har du för megasyn Irene?
Jag tycker de ser fina ut.

0

per d

20 aug 2006 kl. 13:02

dom är superfina, det är bara irene a som fått en släng av jantelagen så här på söndagförmiddag !

0

CharinaJohansson

20 aug 2006 kl. 13:13

Den kvinnliga avundsjukan slår till igen!
Jag har varit med om det förut…
*trött*

0

Lena Strömstad

20 aug 2006 kl. 15:37

Mmmm, det ser underbart ut. Avundsjuk blir jag.
Grattis.

0

Jonnie

20 aug 2006 kl. 15:56

Charina Johansson..Det är något av det roligste som finns när det finns så stora mängder med Karl-Johan, när det är riktigt bra kan man plocka 100-tals kilo per dag.. nästn så mn är sugen att dra till Varberg!,

Bo Reyder, , jag har som princip att låta folk göra som dom vill, så länge det är lagligt, , har själv slutat “ge bort” svamp, däremot har jag sålt tonvis med Karl-Johan och kantarell genom åren, den lilla skärv det inbringat brukar vara gå åt som familjens respengar vid utlandssemestrar, kanke kan vara nå´t.

0

Carin

20 aug 2006 kl. 16:06

Vad är snyltingar? Hur märks deras framfart?
Vad gör man då med angripen svamp?

0

Irene A

20 aug 2006 kl. 17:27

Snyltingar är parasiter som tillhör sporsäckssvamparna (Ascomyceter). Den mest kända är gul svampsnylting (Hypomyces chrysospermus), som angriper soppar, och det är oftast karljohan man upptäcker den på.

Soppen får först ett vitaktigt överdrag, blir sedan genomvävd av parasiten. När snyltingens sporer har mognat, blir hela svampen gul.
Mig veterligt är inte snyltingen giftig, men bryter snabbt ner värdsvampen så att den blir oätlig.
En karljohan kan användas så länge inte angreppet har hunnit förändra den i färg, konsistens eller lukt, eller gett upphov till någon synlig deformering av fruktkroppen.

Läs gärna här också:
http://www.jaederfeldt.com/klas/mormor.htm
(slutet på artikeln)

Till Charina: Du kan inte ha det lätt om du tror att min upplysning handlar om avundsjuka…

0

Eva L

20 aug 2006 kl. 17:46

Grattisss…
Har varit ute idag fann fina kantareller ca 8 cm o 5 cm ett helt gäng. Gör oxå som du när jag finner mycket ger bort till äldre som inte tar sig ut til skogen längre.

0

keijo(granne med Reyer

20 aug 2006 kl. 20:33

Hej fina bilder jag bara väntar, det blir den här veckan, jag har plockat och sålt massor i många år.

0

Anna

21 aug 2006 kl. 22:57

Tack Irene,

Nu vet jag vilken svamp jag inte ska plocka :)
Än mindre köpa i butik.

Tråkigt att plockerskan kände sig kritiserad av din fråga. Den är fullt berättigad då det är väldigt intressant att veta om butikerna och restaurangerna som köper svamparna själva är medvetna om problemen i våra råvaror.

0

SAS

21 aug 2006 kl. 23:48

Grattis! Rapporterade själv nyligen om 10 kilo orensat. Är osäker på hur man ska rapportera. Vägde inte slutresultatet men det blev 29 rejäla portionspåsar som nu finns i frysen. Kan handla om ett par kilo drygt kanske.
Är dina 25 kilo fullt ok att använda och hur gör du med alla ev. larvgångar där “hyresgästerna” endast passerat..?
Tacksam för svar från okunnig “SAS”

0

CharinaJohansson

22 aug 2006 kl. 08:16

SAS
Jag sålde 21 av de 25 kilona till en grossist.
Jag grovrensade i skogen.Tog bara de finaste exemplaren.

0

jonny

22 aug 2006 kl. 20:55

Karina Johansson kan du kanske hjälpa mig att komma i kontakt med någon uppköpare av karljohan svampen i Östeergotland. Jag hittar massor med fina svamp och delar till gammla grannar, men nu vill jag järna sälja nogra kilo.
Mycket tack för svaret.

0

CharinaJohansson

23 aug 2006 kl. 12:49

Du får väl göra som jag gjorde. Ta telefonkatalogen o sätt dig o leta efter grossister.

0

jonny

23 aug 2006 kl. 13:55

Hej Charina!
Det var precis vad jag försökte göra, men hittar inga grosister här i Norrköping eller i närheten så skriv gärna om du känner till några grosister i Östergotland eller Sörmland.
Mycket tacksam.Jonny

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone