jag ser att det finns en tråd här vad gäller älgflugor o äckelpäckel men de har inte besvärat mig, peppar peppar men vad ska man ha mot fästingarna något medel som inte är alltför giftigt, finns det något bra? Det känns inte så bra med det giftiga på apoteket, men vitlöken hjälper inte heller, någon som vet o jag skulle bli så glad?
Mosi-guard säger sig funka mot fästingar - ett naturpreparat. Jag har använt det ett par gånger och har inte besvärats av några insekter. http://www.mosiguard.se - ska även ta knott, älgflugor mm
Tack alla för svar men jag duschar o synar noga kroppen efter hemkomsten från skogen o äter vitlök reelbundet i omfattning att det skulle kunna döda en häst om jag andas på den, men fästingar har jag minst ett par varje gång. De älskar mig och jag hatar dem ja nu ska jag prova Mosiguarden också tack.
Jag tror inte det hjälper mot fästingar att bara ÄTA vitlök.
Det hjälper mot mygg, men mot fästingen krävs nog en rejäl preparation av skodon och byxlinningar och strumpor.
Jag har ätit vitlök i många år, men alltid haft fästingar på mig tidigare år, även om de aldrig satt sig fast så har jag haft ett par rackare krypandes nånstans under eller i bästa fall på kläderna vid skogspromenader i fästingterräng.
I år har jag överhuvudtaget inte sdett mer än tre-fyra fästingar och bara 2 har varit krypande på min egen hud.
Mitt råd är vitlöksflarn i strumpor och skor, vitlöksbitar i fickorna och kommer myggen så ta upp ben bit och tugga. När myggen flytt kan du ju mildra smaken genom att käka ett äpple eller en näve blåbär.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.