Läste en artickel i ortstidningen idag. Där står att läsa att vi har 10000 svamparter i landet, varav 30-50 är ätliga. Hoppsan, nu har nog flera av oss ätit oätliga arter. Kastade en snabb blick i svampboken räknade men tröttnade vid 117.
Har någon ungefärlig uppgift på hur många ätliga vi har?
Där står åxå att kremlor och riskor känner man igen genom att de går att smula. Alla andra svampar är trådiga.???
Detta reportage är gjort vid en svampkurs med ledare (ej konsulent)i mina tassemarker.
Jo, tidningarna kan ibland… jag skulle nog också vart död för länge sen om bara 30-50 arter vore matvänliga ;)
Illa är det när de skriver fakta som inte stämmer, kan ju bli hur fel som helst för den som tror på eländet. ÖstgötaCorren har i alla fall fått in en kille som verkar kunna svamp, som svarar på läsarnas frågor. Hoppas slippa sakfel och dåliga råd där…
Vad är mest intressant? Hur många ätliga (icke-giftiga) svampar det finns eller hur många som klassas som matsvamp?
Oavsett detta har jag saxat från svampguidens lista över matsvampar…
“Det finns runt 10 000 svamparter i vårt land, och av dem är drygt 100 bra matsvampar. På dessa sidor används begreppet “matsvamp” för svampar som innehåller smakämnen som tilltalar många människor, och som ej innehåller skadliga ämnen eller på annat sätt är olämpliga att äta.”
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.