0 561 visningar

9 svar

Tryffel

Göran Järvstråt

17 sep 2009 kl. 10:23

Är detta en stjärnhovstryffel? I så fall hur gör man tryffelolja?
/ Göran

Stjärnhovstryffel?

0

Peter, Linköping

17 sep 2009 kl. 12:28

Visst är det Stjärnhovstryffel, man får gratulera. Fast den är inte i närheten av potensen hos de ädlare tryfflarna. Om man kan göra en vettig tryffelolja på den vet jag inte.

Mitt första försök skulle vara att lägga några bitar i olivolja i en flaska och sedan värma till kanske 60 grader en halvtimme. Hypotetiskt alltså. Annars kan man väl bara lägga i bitar och låta dem dra, men då tar det säkerligen mycket längre tid att få ut nån smak.

0

Peter, Linköping

17 sep 2009 kl. 12:36

Var hittade du den, förresten?

0

svampstaff

17 sep 2009 kl. 12:41

Ja det är viktigt att tala om, så man verkligen förstår hur dom växer.

0

Göran

17 sep 2009 kl. 18:51

Jag hittade den ett par mil söder om Linköping.  /  Göran

0

Jan A, Uppsala

17 sep 2009 kl. 18:54

Ja, där finns dom!;)

0

svampstaff

17 sep 2009 kl. 19:10

Då har du ju passerat eklandskapen?
bara 1mil till sturefors/vist.

0

Peter i Stryn

17 sep 2009 kl. 20:20

Hallå
Som kock måste jag berätta att tryffelolja oftast är smaksatt med tryffelaromer,alltså kemiskt framställda smakämnen.
Har faktiskt aldrig testat att göra egen tryffelolja,men lägg den i olja och ställ svalt i minst två veckor,gör jag med torkad Karl-Johan och får grym olja!

0

Göran

18 sep 2009 kl. 07:38

Tack för tipset!

0

Peter, Linköping

18 sep 2009 kl. 16:45

Härligt med en kock här.

Jag har en K-J-olja på G just nu, på torkad. Vi får se hur det går om ett par veckor.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone