Visst är det Stjärnhovstryffel, man får gratulera. Fast den är inte i närheten av potensen hos de ädlare tryfflarna. Om man kan göra en vettig tryffelolja på den vet jag inte.
Mitt första försök skulle vara att lägga några bitar i olivolja i en flaska och sedan värma till kanske 60 grader en halvtimme. Hypotetiskt alltså. Annars kan man väl bara lägga i bitar och låta dem dra, men då tar det säkerligen mycket längre tid att få ut nån smak.
Hallå
Som kock måste jag berätta att tryffelolja oftast är smaksatt med tryffelaromer,alltså kemiskt framställda smakämnen.
Har faktiskt aldrig testat att göra egen tryffelolja,men lägg den i olja och ställ svalt i minst två veckor,gör jag med torkad Karl-Johan och får grym olja!
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.