0 547 visningar

10 svar

Blåsopp kanske?

svampstaff

17 sep 2009 kl. 12:32

Hittade ett 15-tal på två lokaler, vilande fårbete med björk, södersluttning.

0

Bo E

17 sep 2009 kl. 12:49

Säkeerligen blåsopp!

Googlade på den och fann en bra beskrivning, ätlig men bör ej plockas då den är sällsynt. Verkar trivas i blandskog med mycket tall och vid kanten av grusvägar.

Sen fanns det en massa orts- och gårdsnamn oxå....ha ha
“Blåsopp, Kyrkosund. Stuga på 55 kvm, med en enastående havsutsikt, 80 meter från havet. Stugan, som ligger i Kyrkosund har en god standard med dusch, wc”

0

Lill

17 sep 2009 kl. 13:02

Varför borde man inte plocka sällsynta svampar?
Tycker det borde vara tvärt om. Att man plockar de och sprider deras sporer till lämpliga miljöer.

0

Bo E

17 sep 2009 kl. 13:14

Vissa är ju så vackra att de bör få stå kvar till ögonfröjd för fler än upphittaren, kanske.

Bilderna på blåsopp var ju t ex helt fascinerande!

0

svampstaff

17 sep 2009 kl. 17:17

Ja det var ta mig tusan det blåaste jag sett!
Passar inte in i naturen riktigt:)

0

NadaL, Umeå

19 sep 2009 kl. 07:52

Otroligt vacker, tycker jag.
Aldrig sett den.
Vilken fin fynd! Snyggt svamstaff!

0

"JAS" Helsingborg

19 sep 2009 kl. 11:02

Blåkråka, blåhake, blåbär,sååå svampstaff dina blåsopper passar oxå in och vi som har varit riktiga blåbär har nu blivit nördar så nog passar blåa nyanser in i naturen. GUUUUD ingen svamp här i skåne så det fick bli att hänga i baren i natt, jösses vad många tomter det är på loftet som dansar gitterbugg idag, går och knoppar en stund igen:) puss o kram ZZZZZZZZZZZZZZ

0

Jan A, Uppsala

19 sep 2009 kl. 11:09

...och så finns det blåsningar att åka på oxå:)

0

"JAS" Helsingborg

19 sep 2009 kl. 11:13

HIII:)) Och där åkte vi dit.

0

buffy

19 sep 2009 kl. 14:57

Väldigt vackra! Jag har hittat blåsopp på 3 ställen i höst, ett av ställena var i Jordbodalen i Helsingborg, dvs i en park. Har aldrig sett såna förr om åren, den blåa färgen är fantastisk.

0

"JAS" Helsingborg

19 sep 2009 kl. 15:20

Hej buffy! Jag har ett bra Ostronmusslings ställe just i närheten av Jordbodalen och faktiskt lite Svart trumpet i norrsluttningen lite längre ner efter sista av dammen, tjuvfiskade faktiskt lite öring där i vintras, ajja bajja:)

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone