Igår hittade jag en rejäl ansamling av rökslöjskivling. Det blev en rejäl panna och en god anrättning med lite annorlunda tillagning:
Brynt svamp i olivolja, tillsatte små blomkålsbitar, röd och gul paprika, skivad aubergin och koriander. Strödde över lite mosad fårost och kokande ned alltihop med lite gammeldags mjölk.
Kryddade med honung och lite salt, även osten har ju viss sälta så man kan ta det lugnt.
Riktigt gott som tillbehör till lammkotlett.
Mums!
Jag plockade ett schysst gäng förra veckan och bjöd far på.
Du Bo, har du texten till den där “jag har blitt vegetarian..och käkar.nanana… dill och astrakan. Morot och vitlök och banan dessutom snackar jag persilja.. osv”
Kommer bara ihåg fragment och jag hittar inte Trazan&Banarneboken som jag tror den finns med i.
Tänker att du möjligen har den på lager någonstans??
Tyvärr ligger Trazan& Banarneboken låååångt utanför mitt litterära kunnande…
Jag är nog lite för gammal, jag läste mest Astrid Lindgrens tidiga och Tove Janssons muminböcker…tidigt 60-tal.
Men jag menade att rökslöjskivlingen kom rätt tidigt i år, och att man kanske börjar räkna med riktig höstsäsong när den dyker upp…den kom väl ungefär ett par veckor efter de första trattkantarellerna i mina trakter.
Sen brukar ju de två arterna vara bland det sista man får fatt i när frosten börjar bita.
Hm. Ja, detta var nog 70-80 innan de brann upp i SVT’s arkiv. Men jag tror någon annan skrev låten.
Synd - kanske någon annan här?!?
Jo, de känns ganska tidiga. Även trattkantarellerna. Men som tur är känns frosten sen =)
Jag ska snart ner till Stockholm och då ska jag plundra mina ställen på trattisar, trumpetsvamp och Kungschampinjon. Jag längtar!!
Jaså är det så tidigt som 70-tal…tja, jag var i alla fall inte så intresserad av barnprogrammen då, för visst var det väl ett Tv-program, inte bara böcker?
Enda undantaget är väl serien “Tårtan” som blev kult, och västernserien om McCahan (stavas det så?) kommer jag ihåg!
Den finns här på sid 341. http://tifo.btj.se/3857543146565604
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.