0 363 visningar

14 svar

Smått blandat.

svampstaff

17 sep 2009 kl. 16:56

Först tror jag blek sträv/björksopp?
Och nån blek nagelskivling kanske?

0

svampstaff

17 sep 2009 kl. 16:58

Okänd svamp från bokskog?
Sen gulflockg fjällskivling?
3:an okänd för mig?

0

svampstaff

17 sep 2009 kl. 17:05

Gyttrad taggsvamp tror jag?
Stor laxskivling?
Sista kan jag ej?

0

svampstaff

17 sep 2009 kl. 17:07

Prickmusseron dom vackra.
Nån bläcksvamp?
sista okänd?

0

svampstaff

17 sep 2009 kl. 17:09

Ung o gammal broskmussling.
Fin röksvamp.
sista okänd?

0

Bo E

17 sep 2009 kl. 18:13

Sista bilden ser väl ut som nån vit vaxskivling.

Övriga okända kan väl möjligen vara unga stinkkremlor (?)
olivvaxing(?)

0

Karl S

17 sep 2009 kl. 18:17

Några gissningar, vissa vildare än andra.  (du borde sätta någon identifikation på dina inlägg så man kan referera till dom, jag hoppas inte jag har räknat fel på numren).

2.1 liknar unga exemplar av någon sydlig Hygrophorus, jag kan inte komma på vilken, men H. pudorinus har den där formen, bara den är ljusare. Vild gissning.

3.2 Laccaria proxima.
3.3 Någon Lacrymaria? Jag kom att tänka på Pholiota lubrica, men den har normalt mera velumrester på foten.

4.3 kanske gamla såpmusseroner?

5.3 är en vaxis, antagligen av tidigare släktet Camarophyllus, men vilken får någon hygrophor expert avgöra.

0

Helena i Lund

17 sep 2009 kl. 18:24

På bild 2:3 får jag en känsla av Isabellmusseron, men det är en vild o galen gissning.
2:1 liknar absolut stinkkremla, luktade du på den? Gud vad du hittar! :)

0

svampstaff

17 sep 2009 kl. 19:04

Ja fasa om jag skulle plåta/ta med allt jag hittar, men nu blir det lugnt några dar, förpassad till arbete i Oskarshamn:( och dagtid dessutom?
Luktar på det mesta jag hittar, och nästan allt luktar"svamp”.

0

Tony S

17 sep 2009 kl. 21:33

1.2-3 Brosking av något slag. Märkligt med den svarta foten(stumpen).

2.1 Unga bokmusseroner.
2.3 Påminner om skarp rökriska (lactarius acris), men du hade säkert lagt märke till den väldigt snabbt rosafärgade mjölksaften. Den är vit på bilden vilket talar emot den arten. En annan, och kanske troligare möjlighet, är vingsporig riska (L. pterosporus). Den brukar vara tätt rynkad i hattytans mitt. Går inte riktigt att se på bilden från sidan.

4.2 Glitterbläcksvamp
4.3 Såpmusseron

0

Irene A

17 sep 2009 kl. 22:31

1:1 är det en sopp??
1:2-3 en av de bleka formerna av Flammulina, kanske Flammulina fennae.

2:3 tror också på en av riskorna som rodnar

3:2 liknar tvåfärgad laxskivling

4:2 glitterbläcksvamp
4:3 någon form av såpmusseron

5:3 eventuellt den bleka ängsvaxingen, Hygrocybe berkeleyi (H. pratensis var pallida).

0

svampstaff

17 sep 2009 kl. 22:44

Ja ettan är en sopp som växte intill en björk, hade den haft skivor hade det inte varit en sopp:)

0

svampstaff

17 sep 2009 kl. 22:46

Tack för hjälpen båda!
Problemet är att jag inte kan sitta och vänta, ifall saften ändrar färg:)
Det får vi ta när jag har mera ro i kroppen.

0

Irene A

17 sep 2009 kl. 22:49

Jag ser förstås inget rörlager.. De ser rätt små ut, och ifall de bara är lite grönaktiga i fotbasen tror jag att det är kärrsoppar.

0

svampstaff

17 sep 2009 kl. 23:14

Vi lägger soppen på hyllan, det som var kul var att du bekräftade min teori om flammulina fennae, faktiskt helt säker inan jag frågade.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone