Det behövs ingen megasyn för att se snyltingangrepp på Charinas bild. På det större exemplaret i mitten syns det tydligt, även de bleka exemplaren till höger är mycket misstänkta.
Men för all del, det är väl uppköparens ansvar att se till att det är friska svampar som säljs vidare…
Är det de ljusa partierna på hatten du tänker på?
I så fall: Kan det inte helt enkelt vara så att det är en naturlig färgskiftning? Om svamparna har börjat växa t.ex. under en rot eller en gammal gren och så att säga ”slagit huvudet i taket” brukar de väl vara lite blekare på den del av hatten som varit täckt av roten/grenen?
Jo, nog tror jag att de kan vara “naturligt” bleka också, men för mig är det åtminstone så att bleka hattar påkallar extra uppmärksamhet. Jag tittar efter snyltingangrepp på andra svampar i närheten, synar svampen extra noga, skär itu den och luktar och smakar. Märker jag inget fel på den då, så får den följa med hem.
En kort beskrivning och bild av tydliga angrepp finns här:
http://www2.nrm.se/kbo/svampbok/snylt.html.se
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.