0 262 visningar

9 svar

Rätta kremlan?

Lis

17 sep 2009 kl. 19:51

Dia hatt 6,5cm. Höjd 5,5cm.
Blir brun vid tummning, rödaktig fot, luktar sill.
Växte vid foten av ett lövträd,
(vet inte vilket, liten kvist med
på bilden). Gran och björk växte
i närheten.
Är det sillkremla?

0

Lis

17 sep 2009 kl. 19:54

En bild till.

0

M

17 sep 2009 kl. 19:58

Skulle oxå tro det, smaka lite på den och om det inte smakar Koskenkorva dvs “starkt tvi f-n” så har du hittat rätt!!

0

Lis

17 sep 2009 kl. 20:10

Mild smak har den.

0

M

17 sep 2009 kl. 20:18

Grattis!! En av mina favoritsvampar, har dock inte funnit en enda i år som häller måttet. Jättegoda dillstuvade tillsammans med diverse skaldjur!! Har brännt upp munnen på jakt efter denna i år, men det är det värt.

0

Draken

17 sep 2009 kl. 20:49

bara en liten fråga om foten, jag trodde att de skulle vara utan rött, rätta mig om jag har fel eller är det bara lite rött i bilden?
jag letar också efter dem.

0

Lis

17 sep 2009 kl. 20:50

Jag har ju inte smakat på alla,
men tummat mej igenom hela skogen.
Tack för svaret.

0

Lis

17 sep 2009 kl. 20:57

Foten är delvis röd och hattens
ovansida ser ut lite som tunn sammet.

0

M

17 sep 2009 kl. 20:59

Nog kan dem ha en liten röd/skär nyans på foten, speciellt den “röda ” varianten. Men det är framförallt doften som är framträdande, finns i många olika färger vad jag sett. Men jag brukar leta efter “red delicious” (äpplet), tycker att den ofta ser ut som ett sådant.

0

Draken

17 sep 2009 kl. 21:03

jag har ratat alla kremlor med rött på foten efter att ha bränt mig på dem så många ggr, nu ska jag dofta mig fram så får vi se hur det går, det verkar så spännande med den där kremlan, tack o hej.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone