Av de flesta en mkt uppskattad matsvamp och en relativt “vanlig” svamp, samt ovanligt lätt att känna igen. Har dock aldrig sett den i affärn(möjligtvis torkad,kanske) eller inte ens på restaurang (Örebro). Finns den ute i handeln?? Eller bunkrar folk??
Jag var inne i en musikaffär i Göteborg idag. De hade 4 trumpeter till salu varav en var svart. Den såg ut att vara torkad och kostade 3.500:-.
Chefen provspelade och det lät alldeles förfärligt. Ska det inte låta bra och lukta gott om svart trumpet? En kund försökte dessutom skära av foten på honom för det hade han läst att man ska göra. Som tur var hann jag emellan och kunden flydde ut på gatan.
Jag har då aldrig sett någon svart trumpet i grönsaksdiskarna och det tror jag mest beror på samma orsak som att inte musikaffärer brukar sälja morötter och kantareller.
Tack Birgitta F!
Jag är mycket seriöst svampintresserad men ibland tycker jag det känns rätt att vara lite “oseriös”.
Vi har ett stort behov av regn, regn och åter regn här i Västra Götaland. Trattkantarellerna har torkat ut fullständigt och inga nya är på G. Kan man vattna med flygplan?
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.